Direktlänk till inlägg 31 juli 2019

Historiens vingslag

Av Mia - 31 juli 2019 09:21








     

andra sidan Vättern, alltså sett från oss östgötar, finns Karlsborg. En fin liten sjöstad nära Vättern och Göta Kanal. Där finns också Karlsborgs fästning som i år firar 200 år. Jag har hört så mycket gott om platsen att jag ville besöka den. Med mig på turen var sonen och sambon. Ska man åka på tur till ett museum ska man absolut ha med sig någon som uppskattar samma sak som en själv och där är Elis och jag väldigt lika. 


Karlsborgs fästning tog 90 år att bygga. Det var Karl XIV Johan och Baltzar von Platen som tog tag i det hela. Vilken tur att dessa "invandrare" kom till Sverige annars hade vi inte haft vare sig fästningen eller Göta Kanal. Fästningen var tänkt att fungera som reservhuvudstad och guldreserv i händelse av krig. 



 

Vid ortens inlopp, jag skriver ort då jag ingenstans kunnat finna ut att platsen ska ha fått något stadsbrev. 



 

Runt hela fästningen löper en vall av sand. Totalt ska det ha gått åt en miljon ton för att bygga vallen. Här är en bild uppe på västra vallen. 



 

Uppe på vallarna står gamla kanoner. Det slår mig att allt är så tungt, stort och otympligt. Att bara förflytta sig och all material måst ha krävt oerhört mycket energi. Bara ett järnbeklätt vagnshjul vägde multum. Föreställ er ljudet av hovar och järnbeklädda hjul mot kullerstenarna. Jag undrar om vi hade uppfattat ljudmiljön som bullrigare än i dag eller om den bara skulle vara annorlunda. 



 

Museumet är helt klart den största behållningen. Här hittar du skyltdockor i uniformer och kläder från olika tidsåldrar, både militärer, sjukvårdare och andra yrkesgrupper som var behövliga på ett regemente. 



     

Utsällningen var lite trång och rörig. Det var svårt att hitta den röda tråden. Kanske hade det varit klokt att ta en guidad tur. Nu gjorde vi inte det utan gick runt på egen hand och läste på skyltar och liknande. 



 

Kyrkan som egentigen bara var en stor sal på våningen över museumet var fantastiskt fin. Ljus och utan en massa mörka målningar i tak eller på väggar. Fönstrena släppte in mycket ljus och det fanns endast ett fönster med målning och den var som en altartavla. 



 

Om strömmen tog slut kunde man alltid lösa det med den här cykelvarianten. Med lagom pigga ben kunde man komma upp i 15W. 



   

Som hämtad från en skräckfilm. 



   

Jag har undrat över ordet FIKA många gånger. När jag googlar får jag upp många andra förklaringar, alltifrån bokstavsomkastning av ordet kaffi eller att det ska komma från Dalarna och skinntillverkningen. Jag tycker däremot att ovanstående förklaring verkar väldigt rimlig och trovärdig. 


 

Hästar har varit en viktig del av militär och polisiär verksamhet genom historien och är det fortfarande. Jag sprang på den här lilla bönen och tycker att den är otroligt fin. Allt liv förtjänar repekt, ändå fram till dess sista dag. 



   

En av portarna eller tunnlarna genom vallen. Mäktigt djup och vacker. 




 

Med utsikt över Vättern. 



  

En fin dag även om solen var gömd bakom molntäcket. Perfket väder för ett besök här. Är du intresserad av historia, gamla byggnader och framförallt militärens historia rekommenderar jag ett besök här. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards