Alla inlägg under juni 2022

Av Mia - 11 juni 2022 08:30

Vilken vecka, den här sista för våra elever. Många bollar har hållits i luften och inte en enda har fallit platt till marken. Jag känner mig så stolt, glad och lycklig men framförallt oerhört tacksam över att få vara en del av det hela. Hur många kan lägga till sitt Cv att man varit med att starta upp en ny skola? Här pratar vi skolutveckling  från grunden. Alla ska ju utveckla sina skolor och det är ju sällan svårt när man är en etablerad skola med personal som funnits på plats i flera år och många av dem vääääldigt länge. Kan inte minnas att vare sig Ektorp eller Mosstorp pratade skolutveckling.  Minns jag fel eller? På sistnämnda hade man fullt upp att göra "som man alltid gjort" och att "det här är ett litet samhälle och vi får föräldrarna mot oss om vi ändrar något". Utvecklande? Nope. Kan det har något med att göra att både rektorer och personal passerar arbetsplatsen som om det vore en motorväg? Fick en chock när jag såg hur många annonser de har ute. 

Å andra sidan finns de finaste av elever just på Mosstorp och de gick nu i veckan ut år 5. Som jag saknar "mina" fina elever där.  Just i år slutar mina sista elever på Ektorp 9:an, mina gamla 9:or tar studenten, och mina gamla 7:or slutar även de 9:an.  Jag minns dem alla, tänker ofta på dem. I förrgå, efter min egen skolas avslutning tog jag ledigt och for in till Norrköping. Där hade jag förmånen att möta upp en av mina sista elever på Ektorpsringen. En av de som jag har en särskild plats i hjärtat för. Finaste M mötte mig vid resecentrum och sedan promenerade vi till Nya Torget för en lunch på Kina. Vi hade så fina samtal och jag slogs av hur klok, kunnig, säker, rolig och omtänksam han är. Jag blev väldigt stolt över honom. Sedan jag slutade vara "hans fröken" har vi haft nästan daglig kontraktiva sociala medier.  Tänk vilken ynnest att få vara en del i hans liv. 

 

Vi promenerade genom Karl Johans park och fram och tillbaka genom stan. Kul för mig att få se min gamla hemstad. Den är så vacker. 

 

Saltängsbron. Eller Oskar Fredriks bro, om du så vill. 

 

Hospitalsgatan stoltserar med sina blomsterbollar. 

 

Man gör så gott man kan. Strax efter 07 var jag på plats för att hjälpa till med förberedelserna. Mitt i ombyggnationen får man försöka göra det festligt. Björkar och ängsblommor mötte våra elever på avslutningsdagen.  


 

 På onsdagen fixade vi avslutningsmiddag för våra duktiga 6:or. Med små medel kan  det bli väldigt bra. Eleverna var lite obekväma. Den här typen av fester är de inte vana vid. Maten, som köket fixat, var gudomlig. Framförallt efterrätten i form av kladdkaka med vaniljglass fick det att jubla i munnen. 

 

På fredagsmorgonen var jag och hundarna allt annat än ensamma i Trädgårdsföreningen. Först trodde jag att alla studenter var där för Champagnefrukost men så var det inte.  De var där för fotografering.  Hela området var fyllt av glada, positiva, förväntansfull och härliga studenter.  Jag blev så glad av det hela. En glädje som satt i hela dagen.  

 

Fredag är vanligtvis en kväll då jag är trött i överflöd. Ge mig då bara något att äta så kan jag hålla mig vaken. Ge mig något jag älskar så kan jag vara piggelin.  Presciutto, salami, feffisar, mozarella, gurka och mycket mera kan hålla mig i gång ett par timmar efter vanlig sovdags. 


Å gårdagens frosseri höll mig vaken genom en bra serie, sen hundpromenad och det gav resultat. Jag sov till strax efter sju. Nu har vi varit ute på morgonpromenad och njutit av en lugn start. Städning av gatorna pågick efter gårdagens studentfirande. Knöliga rester efter intag av Mc Donaldsmat låg lite här och där Men snart är det ett minne blott.  Städningen av gatorna här i stan är fantastiskt. Det kan vara hur stökigt som helst vid 04 men vid 07 är allt superduperbra.  Bra jobbat av Linköpings kommun. 

Nu ska jag strax ta tag i denna lördag som se ut att bli en fin dag. Jag har en del att fixa men det kan bli en tur för fika till Berg.  

Haen fin helg oc var rädda om er!




Av Mia - 4 juni 2022 07:12

... var inte jag i dag. Det stod en leverans av istället som lämnats utanför min dörr. Så smidigt.  Jag sov faktiskt ovanligt länge, ända till 06:30. 10 timmars sömn med bara ett par vakna avbrott. Så fantastiskt skönt att vakna ordentligt utvilad. De senaste veckorna har det varit ganska mycket mest hälsorelaterade saker men också en del på jobbet. Det drar ju ihop sig till sommarlov för eleverna och då ska säcken sys i hop, dokumentation av åtgärder utvärderas och avslutas men samtidigt får vi ta emot information om blivande elever hos oss. Det är superviktigt så att vi kan rigga ordentligt för dem. En bra start är A och O. Jag är otroligt glad och tacksam att "min" nya kollega och samarbetspartner dykt upp efter ett drygt år som ensam på posten. Skönt att ha någon brevid sig med liknande uppdrag att bolla, vända och vrida på utmaningarna med. Det märkliga är att jag har bott här i drygt 1,5 år och aldrig sprungit på en kollega på stan. Min nya kollega träffade jag på två dagar i rad den här veckan. Det måste ju ändå vara ödet, märkligt eller vad som...


 


Vi har gått in i juni månad och månadstavlan har fått nytt motiv. Just junibilden är väldigt blekt. Det beror på att tavlan hängt i ett klassrum över 40 år innan den fick flytta hem till mig. Junibilden har hängt uppe under både juni, juli och halva augusti år efter år. Julibilden däremot är i  nyskick. Varje gång jag byter bild tänker jag på de personer, lärare ochh pedagoger som gjort så starkt avtryck på mig i mitt val av och under mitt yrkesliv. Först och främst min lågstadielärare Gunnel som blev den som helt avgjorde mitt yrkesval. Jag fick faktiskt möjlighet att vid ett tillfälle berätta det för henne när jag var alldeles nyutexad som lärare. 


Veckorna går så fort och nu har vi bara tre dagar kvar där vi tar emot eleverna. Den tredje dagen är det avslutning. I måndags hade jag förmånen att få följa med en av våra klasser på en utflykt till Vidingsjö motionscentral. En sådan fin plats, glad att fått lära känna den. Hit ska jag ta med Freja i sommar. Perfekt promenadslinga och fina omgivningar. Det finns grillplatser för korvgrillning och en härlig lekplats om man har barn. Har man en pensionär med sig finns boulebana. Märkligt nog stötte jag även där på en gammal kollega från tiden i Skärblacka. Vilken vecka va? 



I går var jag i väg och fixade naglarna. Därefter mötte Tyra upp för en tur på stan. Vi har ju en blivande student som ska firas... Jag hade faktiskt kollat runt innan men ville ha en ung person som gav sitt gillande. Det hela gick hur smidigt som helst och vi behövde inte springa runt och leta. På så vis fick vi lite egentid med varandra och hann både kolla runt, shoppa, fika och handla lite fredagsmys. En härlig eftermiddag och kväll helt enkelt. 

 

Tulpanerna sjunger på sista versen i Trädgårdsföreningen och som den "gamling" jag är i vissa avseenden är jag förväntansfull på vad som ska planteras härnäst.  Förra året fanns det fullt av palettblad som man kunde stjäla lite toppskott av. Hoppaas, hoppas...


 

Våra morgonpromenader är helt ljuvliga. Grönskan och ljuset får mig på så gott humör och blir en fin språngbräda in i arbetsdagen. 


 

Sen en tid tillbaka är den lilla porlande fontänen i gång. Ett sommartecken om något.


 

De första pionerna har slagit ut. Jag älskar pioner. Just den här sorten är inte min absoluta favorit utan doftpioner i ljusrosa eller den gammaldags bondpionen i mörkt rosa. 


Nu har jag tre dagars ledighet. Skönt och välbehövligt som uppladdning inför de sista elevdagarna och kommande tuffa "studiedagar" innan semestern slår till. På torsdag är det avslutning. Min 26:e som lärare. En snabb inventering i mitt huvud säger att mina gamla nior tar studenten, mina gamla  sjuor slutar nian och så gör aven mina gamla femmor. Jag har hunnit göra korta nedslag i flera årskurser de senaste 4 åren. Jag ska få äran att fira en av de elever som jag egentligen undervisat kortast tid men som gjort stort avtryck på mig och som jag sedan dess, i fem år, haft nästintill daglig kontakt med. På torsdag kommer jag ta en tur in till Norrköping för lite firande. Om vädret tillåter hoppas jag att kunna ta turen förbi mammas grav på hemvägen för att se till att allt är ok men det beror på om tiderna går i lås. 


Nu hoppas jag att ni alla får en skön ledighet, att det soliga vädret som är nu får hålla i sig och att du bara gör det som ger dig energi och kraft.  Det ska iallafall jag försöka göra då vi är i hänryckningens tid, Pingsten. 



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards