Alla inlägg under mars 2022

Av Mia - 30 mars 2022 18:30




 

Så har vi nu gått över till sommartid. Fler ljusa timmar om dagen, ljusa kvällar och naturen strösslar med vårtecken. Det är obeskrivligt vackert. Varje dag kan jag notera hur de små musöronen på spireorna vecklar ut sig och växer till sig. 


 

Förra veckan var det nästan midsommarväder, över tio grader på dagen och strålande sol. I morse däremot fick jag en chock. -9 grader!!!


 

Mina mornar är ljusa när jag beger mig på väg till bussen. 


 

Ett väldigt vackert hus vid entrén till Trädgårdsföreningen. En sådan snickarglädje!


 

Den här bilden tog jag förra veckan. Nu är rundeln fylld med lökar. 


 

30 stora lådor fyllda med ca 30 penséer utanför Tropikhuset. Även Freja ser lite imponerad ut. 



 

Morgonljuset!


 

Nu är det bara dagar bort innan även det här trädet står i full blom. 


 

Kul med de små informationstavlorna. 


 

Här ser vi bröllopsträdet, Äkta valnöt. 


 

Så skönt att komma hem när det är ljust, även de dagar jag jobbar sent. Då både hinner och orkar vi ta en långpromenad bort mot ån och vattentornet. 


 

Forsythian blommar nu så vackert på bar kvist. 


En av många vackra morgonhimlar förra veckan.


   

Något hände uppenbarligen med min kamera i går. Alla bilder jag tog då blev som dimmiga. Turligt nog hade det löst sig till i dag. Alldeles av sig självt. 


Den här gången blev det till största delen ett bildinlägg. Har känt mig för upptagen med andra trevligheter för att att ha lust att skriva. Det går ju lite i perioder det där. Så håll till goda. 


Och ha det bäst. 

Av Mia - 18 mars 2022 18:21

O vad tiden springer fram. Omväxlande eller som en bergochdalbana.  På jobbet är det intensivt. Jag har den senaste tiden verkligen känt mig otillräcklig.  Det är som om kunskaperna tagit slut. Att jag står tomhänt och verkligen inte vet hur jag ska ta eleverna vidare. Det har i sin tur lett till en massa inläsning.  Jag har sökt stöd i nätverksgrupper, samtal med EU-kollegor och fått många tips och råd men saknar andra som jobbar i liknande område med liknande problematik. Det ord jag oftast använder är nog "bildstöd" och nog för att det är användbart men det är inte allt. Sen har vi det där med dokumentation. Något som inte alltid flyter på och väldigt många vet varken hur, varför eller när.  Ibland inte jag heller. Så jag sitter och läser nya forskningsrön, skolverkets rekommendationer och mkt mera.  Jag kommer ha att göra i sommar. Kommer nog förbruka hela årets förtroendetid.  Sen ska jag helst också hitta de som är särskilt begåvade.... vad ska jag prioritera?  När tvivlet och funderingarna blir för stora är det skönt att jag har både förstelärare och rektor att vända mig till. Känner mig trygg där. Att be om hjälp är inte ett tecken på svaghet utan ett tecken på styrka.  


 

   

Luften i mitt lilla arbets- och mottagningsrum är bedrövlig.  Efter 12 får jag migränliknande huvudvärk. Då är det skönt att ta en rask och skön promenad med en kollega. Vi byter fokus och pratar om barn, semester, intressen och allt som inte är skolrelaterat. En väldigt viktig stund för mig.  Och jag får upptäcka det fina i det område som har så dåligt rykte men ändå så mycket skönhet.  

 


Mörkret har nu lämnat mig rent årstidsmässigt och den där våren knackar på dörren. Jag försöker omfamna den.  I dag gick det bra när jag var på presentpaket och nöjt av de vindlande gatorna i city.  Det kändes lite som att turista.  Tyvärr var jag typ överladdad efter dagen och det krävdes en fika i lugn och ro för att jag skulle likna någorlunda "normal". "Världens finaste" har som alltid full koll på mig och visste att två timmar utöver jobb är tillräckligt. 

 


 

Så fick jag en bild på bästaste  Tage.  Mitt emot Konsert och Kongress.  Är så pass gammal att jag minns honom och mycket av det han faktiskt skapat här i landet. Vilken pionjär bland standups. Han la ribban på något sätt.  

Nu kör vi fredagsmys här hemma. Kuströra med räkor och löjrom.  För det är jag värd. Det är faktiskt väldigt många värda.  

Nu önskar jag er alla en finfin kväll och en underbar helg.  


Av Mia - 5 mars 2022 05:31

  Den här helgen hade ju helt klart kunnat börjat bättre. Jag vaknade sjöblöt med frossa, halsont och magknip. Har tagit en Alvedon så nu inväntar jag bättring. Förhoppningsvis är det något som är snabbt övergående. Magknipet kommer kanske av att jag åt sojabönor i går. Jag är tydligen superkänslig mot dem. Förra gången jag åt det drog jag nog i mig 2-3 del och trodde jag var döende efter ett par timmar. I går handlade det om 2-3 matskedar. Jag älskar dem men de verkar inte älska mig. 

Egentligen  började oturen redan i går då min blandare i köket "gick av". Den har varit trög en längre tid och i går fick jag ta i. Då sa det bara klonk och sedan blev den väldigt lätt att vrida den. Problemet var bara att det inte kom något vatten. Skönt nog kunde fastighetsskötaren anpassa sig lite efter mitt jobb, jag kunde sluta tidigare och nu är blandaren fixad och bättre än någonsin. 

På tal  om fastighetsskötaren... i går fick alla vi boende Mail om att ngn skrivit en hotfull lapp och satt på städerskans bil. Någon är tydligen superarg på att hon parkerar på gården och hon hotades med att, om hon inte slutade parkera där, man skada bilen. Jag har ju själv varit riktigt arg på att en stor skåpbil parkerar utanför hos mig och skymmer min sikt men normala bilar bryr jag mig inte om. Kände ändå att jag blev illa till mods, jag borde ju vara den första som de misstänker. Jag mailade tillbaka och förklarade att vanliga bilar inte stör mig och turligt nog var jag ju på jobbet när det inträffade. Vilken drama i detta hus. Bra läge, bra hyra men flera boende har bott här länge och verkar ha patent på hur saker och ting ska vara. Tyvärr är de av den fega sorten och tar aldrig upp det de stör sig på med berörda personer. En av mina grannar, som är av den bra sorten, berättade att man klagat på hans städning av tvättstuga. De Hade t.o.m fotat i tvättstugan på de svarta hundhår han lämnat efter sig. Så mkt jobb, kunde de inte bara lagt en lapp i hans låda? Nu fick han "böta" 300 kr. 


 
I tisdags gick vi in i årets tredje månad och våren kan rent teoretiskt vara på väg. Det har ändå slagit till en köldknäpp här men vi har haft klart och fint väder de sista dagarna. Det är så njutbart att vara ute när himlen är klarblå, solen både stålar och värmer. Just nu är det fortfarande mörkt ute med det ser ut att bli ännu en klar dag. Kanske kan jag ta en sväng till Tinnerö eklandskap om alvedonen kickar in på ett bra sätt. Annars får det bli en tur runt ån. 

 
Strax innan sju i går morse var det så här ljust och fint vid Trädgårdstorget. Det är med blandade känslor som jag välkomnar vårljuset. Jag gillar ju mörkret. Pratade faktiskt med en kollega om det. Att jag blir eller har blivit nedstämd varje vår de senaste åren. Det ska bli spännande att se om det stämmer även i år. Å andra sidan så är mina privata omständligheter bättre än någonsin det här året. Så då är frågan; har jag varit vårdeprimerad eller bara olycklig? Jag har stort förtroende för en här kollegan så jag bad henne säga till mig om hon tycker att jag verkar tappa det. 

 
Den här bussen stod parkerad utanför mitt Coop för en vecka sedan. Den väckte såååå många frågor men lämnade mig utan svar. Nån som vet något?


Repar jag mig under dagen så kan det bli en våffellunch. Annars får det väl bli hemmahäng för att kurera mig. Jag tror dock att jag kommer känna mig bättre under dagen. Nu ska jag strax ta ut Kimmo och Freja på första lilla kissrundan och sedan får det bli de två sista avsnitten av Unge Wallander innan Nymo drar igång. Jag älskar verkligen mina mornar och dess rutiner. 

Jag hoppas ni får en fin dag! 


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards