Alla inlägg under september 2023

Av Mia - 20 september 2023 18:00

Nu, så här efter två tredjedelar av september kan man verkligen känna att hösten är här. Somliga dagar vaknar man upp till molnfri himmel med hög och klar luft och andra dagar, som i dag, är det regn och rusk. 


 

Första storstädningen varje månad inebär alltid att byta månadsbild. Den här tycker jag är härlig och jag blir så sugen på att plocka svamp. 


 

Mina växter här hemma har fått lite extra kärlek genom jordbyte och större krukor. Kanske är det fel tid att plantera om så här på hösten men det bryr jag mig inte om. 


 

I fredags hade vi skoljoggen i Rydskogen. Den dagen fick jag ca 13 km i benen helt utan att springa en meter. Dessvärre innebar det också en helg inomhus med serier. Min höft vill verkligen inte vara med. Turligt nog har jag en läkartid till nästa vecka. 


 

I lördags var det studentkortege genom staden. Blåsorkester och massor av glad ungdomar som tågade mot Trädgårdsföreningen. 


 

Hemtex fyller 50 år och har jättebra priser på tex påslakanset. Dessa fick följa med mig hem. 


 

Jag har haft en liten svacka vad det gäller matlagning. Ofta blir det nån form av omelett eller äggröra. 


 

I söndags lyxade jag till det med en beställning från Espresso house. Varm macka och iskaffe. Så gott och en bra start på dagen. 


 

Jag har just avslutat Emelie Schepps senaste bok. SÅ gött att då sätta tänderna i den andra delen om de sju systrarna. Det blir läsning under bussturerna men även hemma på kvällarna. Jag är så glad att min hjärna äntligen klarar att fokusera på egen läsning. Under flera år har jag annars mest lyssnat på bok när jag har gjort andra saker såsom att städa eller laga mat. 


Nu önskar jag er alla en fortsatt fin vecka. 


Av Mia - 3 september 2023 08:52

  Järnvägsparken i Norrköping, den ligger granne med Karl Johans park. 


14 timmar! Jag har verkligen sovit i närmare 14 timmar i natt. Två avbrott för att förflytta mig från soffan till sängen och sen en liten vattenpaus. Vad är det som händer? Vart kommer det här sömnbehovet ifrån? I går var det visseligen en bedrövlig dag med massor av värk men ändå, 14 timmar. Kanske blev jag lite extra matt av att jag var en vända till Norrköping och tog både tåg och bussar. Sådant kan vara lite mattande när kroppen inte är min bästa medspelare. Nu, efter en rejäl kopp kaffe känner jag mig relativt pigg och energifylld. 


Väderleksrapporten säger uppehåll i dag. Jag ska ta tillfället i akt och gå en promenad, kanske får jag med mig grannens fina tik. Kännns det ok i höften får det bli lite sjukgymnastik på gymmet efter det. I övrigt står mest lite inläsning på schemat och planering av undervisning. Jag behöver hitta lite nya sätt att prova på elever som har hamnat i mattematiksvårigheter. Bara jag hittar rätt sätt för varje enskild individ så tänker jag att de ska kunna utvecklas och liksom jag, tycka att matte är kul. Jag är ingen matematiker men ju mer jag jobbar med matematiken inser jag att det är som en magisk värld av mönster, siffror och vägar som ska leda fram till en lösning. 


     

Förra helgen tvättade jag fönstrena. Under måndagen var fastighetsskötaren här och satte ny gummilist på fönstret i sovrummet. Bra, nu drar det inte längre, vägdammet kommer inte in, bullernivån skönk rejält och framförallt kan jag utan problem öppna och stänga fönstret. Tyvärr fick jag en chock i morse när solen låg på fönstrena. Jösses i havet vad de var randiga och det såg rent ut sagt förfärligt ut. Ja, ja nu får det vara som det är. Det tar bara ett par veckor innan jag har naturens fönsterfilm på samtliga fönster igen och då syns det inte att de var flammiga trots tvätten. 


 

Ägg! Är inte ägg något av naturens mest perfekta livsmedel. Fantastiskt förpackade i portionsstorlek. Just nu är jag inne i en äggperiod. Jag steker dem, kokar och gör omeletter med väldigt varierande topping. Favoriten just nu är den med skinka, purjolök och ost. Smakar härligt och håller mig mätt en lång stund. 


Nu änskar jag er en fortsatt fin dag!

 

      

  



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards