Alla inlägg under juni 2016

Av Mia - 30 juni 2016 23:05

Helt kort kan jag säga att jag är trött som ett troll. Mätt och belåten och redo för sängen. Hundarna är rastade och jag har satt mig tillrätta i soffa. Freja är mer än lovligt galen, gräver runt, hoppar, hämtar, morrar, trampar och jagar katten. Den där hunden, billig var den men hon kräver en hel del. Å jag älskar henne...

 

Jag hoppas på att få sova lite mer i natt. Vill ogärna somna och sen vakn tre timmar senare.... Men mina vovvar är i sitt esse just nu, så jag får nog vara vaken en stund till. De håller på med sin kärleksstrid. De biter, morrar, gnager, mästrar och dominerar bäst de kan. Kimmo är i ledning, än så länge. 

 

Det är ett ganska sövande ljud, det där morrandet och mysandet. Jag kan inte fatta att stora Kimmo kan hållas i timmar med att nagga på Freja. Hon viker sig ju direkt. Lägger sig ner och blottar sin hals. Han öppnar sitt gap och håller den över hennes strupe. Kanske borde jag bli rädd, att han ska bita i hjäl henne. Men jag är helt trygg. Han gillar henne, vill vara till lags. Så det blir mest mysnaggande. 

 

Men, nu är jag äntligen trött och matt. Så där så att man vill sova. Så nu tänker jag inta sängen... tillsammans med mina tre fyrfotingar. jepp, jag är lyckligt lottad.

 

 

Av Mia - 27 juni 2016 11:24

Av Mia - 22 juni 2016 09:37

... i semestern. 

 

Jag startade ju med att åka på en kryssning till Helsingfors. Det var en bra start. Total avstressning. Ingen matlagning, ingen städning, ingen rastning av hundar, bara go with the flow. Fast det är inte städningen som får mig ur balans, det är oredan innan städningen, och jag gillar att laga mat men det är jobbigt för kroppen med storhandlingar. Och mina hundar...som jag längtade efter dem. Jag höll mig ju uppdaterad under trippen, mest med faster Stina som hade hand om liten bus. Det gick så bra så. Inga olyckor inne och det slutade faktiskt med att Stina (som inte tycker om Freja) saknade henne dagen efter jag hämtat henne. 

 

  

 

I förrgår kom mina barn. Eller jag hämtade dem. Vi började med en tur till IKEA, sen Rusta och Jysk. Tyra fyller år i morgon och vi fixade lite grejor till hennes rum . Vi köpte bla färg. Hon har ju ett väldigt fint rum men det är lite konstigt målat och tapetserat. Tre väggar har asfaltsgrå (nästan svart) färg och den fjärde en fond tapet som såg ut som gamla engelska tidningslöp. Fonden målade vi nu om i en ljusgrå nyans. Det blev bra även om den som tapetserat innan hade gjort ett uselt jobb. Så illa att jag var tvungen att fota ifall hyresvärden kommer att slå ner på det den dag jag ska flytta. 

 

  

 

Ja, gårdagen gick åt till att handla inför midsommar och att måla, lite matlagning hanns också med. Men man blir inte så sugen på varm mat när vädret är så där åskdallrande. I dag är det strålande sol. Jag blir sugen på att åka och bada nånstans. Helst vill jag vara där jag kan få med mig hundarna men det verkar svårt inom Norrköpings kommun. 

 

  

 

När bästa grannen slutar i dag ska vi gå och träna, det blir vid lunchtid. Ja, här hemma är det snarare frukosttid. Barnen har redan lyckats vända på dygnet. Nu har jag nått fram till den tiden i livet då jag vaknar fyra timmar innan barnen, säkert somnar jag tre-fyra timmar innan också. Som jag längtat efter den tiden.

 

  

 

Oändligt många är de mornar nån av barnen velat vakan okristligt tidigt. Vilka enormt långa dagar det blev. Så många gånger jag önskat att jag skulle få gå på toa med stängd dörr, att jag skulle kunna få tänka själv i fem minuter utan tjatter. Eller bara få åka hem efter jobbet, kunna sätta mig ner och ta det lugnt en halvtimma. Nu har jag den tiden, nästan i överflöd. 

 

  

 

Jag måste bekänna... Fast det sitter långt inne. Att ha två tonåringar kan ibland vara lite ensamt. De sover länge på morgonen. Vistas mest på sina rum, såvida vi inte åker i väg och gör något. På kvällarna är det jag och vovvarna som kollar på tv. Det ska mycket till för att locka fram kidsen. Men när jag minns tillbaka så var det lika för mig, när jag var i deras ålder. 

 

  

 

Det som var annorlunda då var att jag varken hade egen telefon, ni vet sån där fast... Jag hade ingen egen tv, då med endast två kanaler. Utan jag lyssnade på radio, läste, lyssnade på musik, läste ännu mer, kanske målade lite eller så... Jag minns att det emellanåt blev lite tråkigt men det var ok det med. 

 

  

 

I morgon läggs fokus på födelsedagsfirande, träning och sen bio i grannstaden. Och på fredag är det midsommarafton. Det är nog den helg som jag gillar minst. Den bygger liksom på att man har släkt och familj. Alla far i väg till olika lantställen, ut på sjön eller så. Hade jag inte haft barnen hos mig hade jag nog skitit i både sill och jordgubbar. Men istället så fixar jag till det och vi gör en picnic om vädret tillåter. Staden är full av underbara parker att hänga i. Och på kvällen blir det kräftor och ostbricka. Så jag ser faktiskt fram emot midsommar, lite iallafall. 

 

  

 

Nu önskar jag er alla en underbar dag. 

 

  

Av Mia - 19 juni 2016 20:44

Aktiv!
Kanske för mycket. Svårt att hitta nivån nu när jag ska attackera min hälsa från ett annat håll. Är så matt i musklerna o hunden känns svedd trots att jag mest hållit mig i skuggan i dag. Måste vara blodcirkulationen som fått fart.

I morgon planerar jag att prova om jag kan simma. Jo, jag är simkunnig. Har tagit guldmagistern en gång i tiden. Nu är det min trasiga rygg som troligen sätter stopp. Men jag vill verkligen testa. Har jag tur får jag barnen med mig.



Här nånstans i riset sitter Freja o väntar på inkallning. Vi jobbar på det.

Av Mia - 19 juni 2016 14:10

Av Mia - 15 juni 2016 20:23

Första semesterdagen föregicks av en supertrevlig kväll med samtliga kollegor på jobbet. Klassisk tipspromenad i den taggiga parken och sen tacobuffé på Broadway. Jag lämnade tidigt, gvietvis, då jag har bebis hemma hos mig. En bebis som nog börjar bli stor, jag tror den lilla argbiggan förlöper. 


I morse vaknade jag inte alls till väckarklockan utan till mig själv. SEMESTER!!!  


Hundpromenix och sen tog jag med mig grannen till gymmet. Jag kommer ha duktig träningsvärk i morron. Men det känns bra. Jag fick inte mer ont under utförandet, jag hade koll och mindes från förr. 


I eftermiddag har jag hållt på och tvättat, fixat och donat. Packat lite inför de kommande dagarnas utflykt. Förberett mig inför hundlämnarturnén i morgon. Ska bli skönt att komma i väg, bara vara slappa, äta och dricka gott. 


Jag känner livet i mig, som Abbes far brukade säga. Jag tänker göra den här sommaren och semestern till en av topp fem. Jag är den som har viljan och kraften och just nu är den väldigt stark. 

Av Mia - 7 juni 2016 19:40

...ännu ett liv.

Försov mig. Hann ändå, med god marginal. Sol, värme, svedd hud. Inte mitt element men en underbar dag.

Vi utklassade 6:orna med 200p i brännboll. Bara en sån sak. Pipppisarna på balkongen frodas. Åtminstone hälften av dem.

I morgon är det sista elevdagen. Skönt, befriande och sorgligt på samma gång. Återkommer till det en annan kväll.



Av Mia - 5 juni 2016 17:11

Här kommer lite bilder från helgen, so far... Den är ju inte slut än som tur är. I kväll är det ju som lördag för att det är som söndag i morron.

Dessa två har utökat sitt boende genom att ramla ner på min balkong. Mamman o pappan pysslar om dem och fullkomligt skiter ner min fina balkong. Men jag är större djurvän än i balkongbehov.


Med hund och son styrde vi kosan ut i vår vackra skärgård under lördagsförmiddagen.

Tredje stoppet blev det för natten. Men inte här... Frigående får gillas inte av oss.



Fina Freja! Älskar allt i livet. Både att åka bil och båt men allra mest att få skutta runt och känna livet i sig.



Här stannade vi över natt. Grillade, spelade kort och bara njöt.

Njutbar lördagskväll!

Freja kom till ro....



Min morgonvy!



Frukosrröra!



Varmt!



Det går bra att sova lite överallt!



Fler som sover... Sjön suger eller hur var det nu man sa?

Nu är jag hemma. I badet. Trött, svedd och lite hungrig. Skönt att landa, se att måsbebisarna mår fint. Blir till att sanera balkongen efter midsommar. Men det är det värt.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards