Alla inlägg under juni 2023

Av Mia - 28 juni 2023 09:25



  Jösses vad jag har sovit sista nätterna. Jag sover 10-12 timmar per natt. Konstigt nog känner jag mig inte riktigt utsövd när jag vaknar. Skönt ändå att vara ledig så möjligheten att sova så länge jag vill finns. Om jag tittar i backspegeln så inser jag att jag fysiskt har haft ett skitår. Förra semestern ägnades till största del på rygg i soffan pga diskbråck. Jag hann precis bli skapligt bra i slutet av semestern. Därefter jobbade jag en månad och så slog diskbråcket i nacken till. 6 veckors full sjukskrivning. Då sov jag bara 45 minuter i streck sen var jag uppe och vandrade ett par timmar. Den smärtan var den värsta jag upplevt. I dag är jag nästan återställd, kanske lite svag i vänster hand och jag märker att handen skakar lite och fingrarna är fumliga. 


När julen kom fick jag covid och var riktigt dålig i nästan två veckor, ingen återhämtande ledighet där heller. En olycklig hundpromenad där jag ramlade och fick en fraktur på höger handled... & veckor med skena blev resultatet. Sen har jag drabbats av diverse småolyckor. Den senaste var ett fall där jag spräckte läppen och behövde tejpas. Egentligen skulle jag behövt sy men med tanke på min EDS som ger kraftig ärrbildning så valde läkaren tejp. Han sa att om man syr kommer jag även få ärr av trådarna. Så bra att han tog sig tid och kolla mina diagnoser och fattade ett klokt beslut.  Det är jag tacksam för. Jag måste säga att jag fått sån bra hjälp av min "nya" vårdcentral. 


Jag vet att många gläds åt solen och värmen. Själv tycker jag det är ganska jobbigt. Jag håller mig gärna inne, nära fläkten. Promenader får tas på morgonen eller efter åtta på kvällen. Gymmet är också en bra plats att vara på. Tjejdelen på gymmet ligger en trappa ner och är underbart svalt. Jag ska ta en sväng dit runt lunch i dag. Att träna är viktigt för mig inte för att bygga muskler utan mer för att få ökad cirkulation i kroppen under kontrollerade former. Att använda lösa vikter funkar inte så jag håller mig till fasta maskiner där det är svårare att felbelasta. 


 


Jag har ägnat mig åt silverputsning de senaste kvällarna. Jag tänker att det kan vara kulo att börja använda mammas och mormors smycken. 


 


Jag tror mamma fick detta väderurssmycke av mormor nån gång på 80-talet. Tror jag ska börja använda det trots att jag är oxe. Mamma var inte ens väderur utan jungfru. Tror att det har att göra med nån resa till Kreta. 


 


Baksidan av sommar och skogspromenader. Jag verkligen hatar alla fästingar. Bella är så duktig att gå i koppel utan att dra men att ta bort fästingar eller klippa klor är supersvårt. 


 


Varma dagar är jag helt galen i kalla latte med salty caramell smak. den här var från Waynes men den bästa finns på Café Gyllen. 


 


Fixat naglarna. Känns sommarfräsht.  


Nu önskar jag er en fin dag.



Av Mia - 21 juni 2023 16:53

 

När våren kom så kom den supersnabbt. Plötsligt blommade syrénen, planteringarna i Trädgårdsförening och då gällde det att passa på att njuta. En fika på Babetts kändes helt rätt när värmen, ljuset och syrendoften kommit till oss. 


 

När fontänerna fylls på kan man vara säker på att våren verkligen är på väg över mot sommaren. 


 

Hospitalstorget, lika vackert på sommaren som på vintern. 


 

Av en händelse råkade vi gå förbi Slottsparken samtidigt som kungen och drottningen. 


 

En tidig helgmorgon på Sankt Larsgatan. Här behövs inga filter. Vackert så att det nästan gör ont. 


 

När livet kändes lite tungt så åkte jag hem till bästa kompisen. Tillsammans promenerade vi runt i mina gamla kvarter. Här är radhuset som vi bodde i från det jag var drygt tio år. 


 

Numret på  porten där jag så många gånger sprungit upp och ner i trappen. Vi bodde här mina första tio år, på tredje våningen. 


 

Nästan så man blir sugen på att gå ut och plocka fläderblomster för att göra saft. Men bara nästan. 


 

AW i trädgårdsföreningen i går kväll.  Tyvärr har min kropp sagt stopp och jag klarade bara att vara kvar en timma. Jag tycker ändå att jag borde hyllas lite pga min ansträngning. 


 

Klostergatan, i morse. Jag verkligen älskar de här gamla husen. På något vis lyser de upp min tillvaro. 


Nu har även jag fått ta sommarlov. I år hoppas jag att det blir tid för återhämtning och ork att genomföra inplanerade trevligheter. Många av mina vänner har gjort som jag, tagit semester. Andra har sin att se fram emot. Hur som helst så vill jag passa på att önska er en härlig midsommar. Här och nu regnar det i Linköping vilket jag faktiskt gläder mig åt. Sol är dock utlovad till helgen. 

 

Ha det gött!

      


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards