Alla inlägg under maj 2022

Av Mia - 26 maj 2022 06:21

 
Eft en helg med läkarbesök och UVI som gått upp i njurbäcken var jag hemma två dagar från jobbet. Jag borde nog vilat en extra dag men nu är jag ledig i fyra så jag hoppas bli pigg till på måndag jag hade dock glömt stänga av larmet i morse så jag var uppe strax efter halv fem. Trött och tung i kroppen med både nack- och huvudvärk var jag men jag vet att det släpper efter ett par timmar.


 

En av de bästa uppfinningarna i mänsklighetens historia. 

 

I förra veckan hade vi friidrottsdag. Vilken tur vi hade med vädret. Det var ljuvligt och eleverna visade sig från sin bästa sida. 


På studiedagen hade vi hjärt- och lungräddning. Alltid nyttigt och välbehövligt. Jag fick lära mig hur hjärtstartaren fungerar vilket jag inte hade en aning om innan. 

 

Alla dessa vackra innergårdar mitt i stan. 

 

Färgerna så här års är verkligen magiska. 

 

Vid entrén till Trädgårdsföreningen. Alla tulpaner är helt glimrande och husen vackra. Så mycket snickarglädje.  

 
Bilden är tagen bara någon dag innan man påbörjade renoveringen av lusthuset. Träet var ganska rejält ruttet.  Lite konstigt val av tid att renovera dock då det här är en populär plats att fota sig vid när det är bröllop eller innan man går på sin studentbal. 


Det är en strålande dag i dag som jag ska ägna åt lite shopping och matlådelagande. Det kan bli så att det blir en tur till Tornbyområdet. Jag hoppas att även ni får en njutbar dag.


Av Mia - 17 maj 2022 18:30

So far so good!, på många plan men även vädermässigt. Naturen har exploderat sedan senaste blogginlägget, vilket är 16 dagar sedan. Mycket roligt, intressant, gott, härligt, besvärligt, spännande och lärorikt har hunnits med sedan dess. 


 

Min prickblad har fått för sig att blomma. Både roligt och tråkigt för tydligen dör just den stängeln som blommar när blomningen är över. Faktasidor på nätet lovar att jag i gengäld ska få nya stammar som kommer nerifrån. 


 

Favoritfiket börjar kläs i grönt. Jag ser fram emot ett återbesök när syrenen står i full blom. 


 

Blomstersängen i Trädgårdsföreningen bjuder på sin prakt. Alltid lika kul att promenera här både med och utan hundar. Det finns alltid något nytt att upptäcka. Jag såg att de har guidade turer i parken med fokus på de konstverk och installationer som finns utplacerade lite här och där. Den tänker jag tvinga med mig en lämpad person på. 


Våren övergår snart i sommar och i fredags passade jag på att ta "tunna klänningen" på mig till jobbet. Jag är dock glad att jag valde stövlarna för det var nog i svalaste laget för tunna ballerinaskor. 


   

Förra årets pandemitider fick mig att missa den härliga stämningen inne i city under de ljumma kvällarna. För att använda en klyscha; det känns som utomlands. Med mina turistögon är det en helt fantastisk känsla som infinner sig. Massor av folk och fullt med uteserveringar och mysiga restauranger. 

 

 

På Aioli kan man äta tapas. Jag valde bläckfisk och kronärtskocka. Himmelskt gott. 


 

Tidig måndagsmorgon på väg till Konsert och Kongress för utbildning. Här är Hospitalstorget. Det vilar ännu i sin linda men snart så sätts fontänen på och allt blommar vackrare än någonsin. 


 

Mindre än en månad sedan jag gick här sist men nu är det underbart grön i portalen. 


 

Jaa, vad kan man säga? Inget annat än att våren är magisk och helt underbar med alla sina blommande träd, buska och  rabatter.


Förr i tiden kunde man verkligen konsten att skapa entréer värda namnet. 


 

Snart så...


   

I parken utanför Konsert och kongress finns detta vackra träd. 


Det är inte ofta som jag kan äta lunch ute på stan en vanlig vardag. Den här lyxiga salladen med räkor, kräftor, avokado och ägg kan man få på Mocca Deli. 


 

I morse, fontänen i Trädgårdsföreningen. 


   

Lusthuset...



 

En ljuvlig födelsedagsbukett! Jag älskar rosa. 


När barnen var här och firade mig fick jag en present av Tyra och Peter som jag suktat efter ett tag och kanske hoppats på att få nästa år när jag firar jämt. De överraskade mig rejält med den svenskt designade Stumpastaken. Det roliga med den är att det finns en massa tillbehör i form av vaser, glaskupor, underlägg, pedistal mm att "önska vidare". Även i helgen som kommer dyker barnen upp för klassisk söndagsmiddag. Det kommer att bli så mysigt. 


Nu önskar jag er en fortsatt fin vecka. 

  


MAJ

Av Mia - 1 maj 2022 07:40

 

Det är inte så ofta som blogglusten kommer över mig. Dagarna går så fort och det är mycket annat som ska hinnas med. För nån vecka sedan hade jag EHT fortbildning. Vi höll till på Scandic hotell. Det var första gången jag var där och första gången jag gick över Kärleksbron, det är därifrån jag tagit bilden. 

   

Jag har ju avgiftat min kropp från socker men ibland kan man unna sig och det gjorde jag ordenligt. Gratis är gott som man brukar säga. 


 

Utsikten från konferensrummet var magisk. 


 

Jag hänger i med att göra goda matlådor. Det blir en 4-5 stycken varje gång jag lagar. Helt perfekt att ha i frysen och ta till när jag inte äter i skolans matsal. 


   

Det går undan med våren nu. För tio dagar sedan hade inte träden slagit ut men nu så är det så mjukt ärtgrönt överallt. 


 

Det tog sin tid för skylten att komma upp. Jag hade inte en aning om att man måste ha bygglov för att sätta upp skyltar eller som i det här fallet byta ut en mot en annan. 


 

Varje stad med självaktning har sin samling av vackert blommande körsbärsträd så även Linköping. 


 

När våren kommer och det blir varmt och härligt passar jag på att sitta en stund på balkongen. Jag har blivit löjligt förtjust i cola med vaniljsmak. Min absoluta favorit är egentligen den med körsbärssmak men den är väldigt svår att få tag i. 


 

Underbart med dessa vitsippsbackar. Just den här finns i Ramshäll. 


   

Nya promenadvägar bjuder på nya motiv. 


   


 

Domkyrkan. 


 

Spännande bänkar vid Konsert och Kongress.


 

Just den här är jag tveksam inför. Gillar jag den eller inte? Jag tror jag gillar den. 


 

Palmes alldeles egna plats här i stan. 


 

Konsert och Kongress är en fin anläggning men jag måste helt ärligt säga att än så länge tycker jag att Louise de Geer är bättre. Både utseendemässigt och hur lokalerna fungerar. Å andra sidan har jag ju bara sett en pytteliten del av allt. 



 

1:a maj och det är än så länge helt dött ute. I går var det hålligång i Trädgårdsföreningen. Fullt med studenter och annat folk som festade, lyssnade på livekonsert och hade det riktigt härligt. Själv var jag lite däckad med obeskrivlig värk i kroppen så alla planer på trevligheter fick stå tillbaka. Jag ägnade dagen till så lite som möjligt och försöker fortfarande  återhämta mig till i morgon. 


I dag blir det iallafall brunch med Tyra och Elis. Elis var ute och festade i går,  här i stan, så han ligger fortfarande och sover. Lite som resten av staden verkar göra. 


Ha en finfin dag!



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards