Alla inlägg under september 2018

Av Mia - 30 september 2018 19:50

Vi har slitit hårt, var o en på sitt håll. Belöning kommer i form av god mat, dryck o massor av tända ljus. Jag myser, trivs och själen mår finfint!

Stinas lyktor. Som jag älskar dem. Hon är med mig alla dagar.

Ljusstakar från min största storebror och fästmö. Tycker sååå mycket om dem. O ljusstakarna också.

Billigt hjärta från Dollarstore. Men det är så fint. Har två stycken. Gav ett till Stina. O nu är det tillbaka hos mig.

IKEA när det är som bäst.

Som lanternor. Som kräftfestslyktor. Kan man annat än älska dem?

På mormorsskåpet!

Doftljus bredvid sängen. Underbart!

Betonglyktan från Gittan o Nicke. Enkel, vacker, stilren. Den lyser upp min tillvaro varje dag.

Ljus, värmeljus, lyktor... Allt sånt gör mig rik. Jag blir varm i hjärtat och nöjd. Jag har nu fyllt på förråden och har ca 800 värmeljus i korgen. Jag är alltså helt redo för vintertiden.

Av Mia - 29 september 2018 10:43

Nu är det så gott som klart. Lägenheten är städad och besiktad. Nycklarna är inlämnade. Jag kan börja ta tag i mina kartonger, säckar o påsar. Det var vemodigt att lämna mitt gamla hem. Jag har trivts så bra där ovh haft så många roligheter.

Känner mig glad över nya hyresgästerna. Ett fint ungt par. Som nu får utsikt över sin mormors grav.

I går åkte jag hem efter jobbet. Vilken skön känsla.

Vi återskapade en av våra första dejter. Så mysigt!

I dag ska vi till returpunkten och sen till Ikea efter att vi hämtat Tyra.

Känner mig lycklig!

Av Mia - 19 september 2018 17:54

What comes around.... Ja ni vet. Somliga kan nog tycka det är karma men då har man inte hela historien klar för sig. Jag är ganska trött och sliten. Inte utbränd, bara lite mattad. Att söka annat arbete, få det, säga upp mig, inte få sluta i tid (varför lägga ut en annons där jobbstart är oktober? Lärare vill byta vid terminsstart eller till lov), få arbetsuppgifter pålagda som man aldrig varit med om i diskussion ens och sen flytta. Ja, det tär. 


Allra mest tär min arbetssituation på mig. Jag älskar mitt jobb, eleverna, det vi skapar tillsammans. De elever som behöver mig mest, jag är deras försvarsadvokat. Jag ser deras kapacitet, deras kunskaper och möjligheter, det gäller bara att hitta vägen dit och hur vi ska plocka fram guldkornen. För guldkorn har de, massor och i överflöd. Det är frustrerande att inte få ha någon brevid sig som är genuint intresserad av att lära om kidsen, rutiner och allt som hör lärarrollen till. Att vara lärare fungerar inte om du ständigt spanar efter möjlighet att minimera dina insatser. 


Jag var och skrev kontrakt med mitt nya jobb i dag. Proffsiga, genomtänkt och framförallt, de ser mig som en kompetent person som har lite att tillföra. Känns lyxigt. Kan nog tacka min gamla chef, A, för mycket goda referenser. 


Nu har jag två nätter kvar här på söder. Det är vemodigt. Jag har trivts så bra. Här landade jag efter några tuffa år, här vände allt med min EDS. Rätt medicin, träning och ett bättre psykiskt måeende har gjort livet så mycket mera värt att leva. Jag har blivit matte till ännu en pälskling under mina år här, sett dottern gå ut både 9:an och ta studenten. Mina barn, de gör mig så stolt. Den äldsta har nu fått jobb och flyttat hemifrån, den yngsta är en supersmart kille på väg in i vuxenlivet. 


Ännu en gång ger jag mig in i det okända (fast på det stora hela är jag absolut ingen äventyrlig person, förändrar sällan mitt liv). När jag gör sånt här är det oftast efter stor eftertanke, analys och reflektion. Den gång jag inte tänkte till,  gick det ju mindre bra. Men alla delar i livet är en lärdom. Bra som dåliga. 


I övermorgon flyttar vi. I morgon kväll ska jag och bästaste Tyratösen ha lite mys efter hennes jobb. Sista natten i lägenheten. Om tre veckor står jag på en annan arena. Jag ska möta en ny kategori elever, ungdomar... Jag ska ingå i en ny "gatubild". I grund och botten är jag en stadsmänniska, men varför söker jag mig då om och om igen utanför stadskärnan? Knepigt. Nåt för nån smart analytisk psykolog att svara på. 


Nu är det tid för mig att vända runt i tvätthögen, rensa lite, plocka lite och sen orkar jag nog inte mer. Jag känner mig lugn och lite starkare efter två dagar hemma. Har lite att prata med cheferna om, de är superbra och proffsiga. Det känns lugnt och skönt. Jag vill göra mina sista veckor på "mitt gamla jobb" så bra som möjligt. Vill avsluta på ett sätt som får eleverna att känna lugn och ro. Jag vill känna lugn och ro. 


Å sen vill jag bara tillägga... "Tro, hopp och kärlek. Och störst av allt är kärleken"


Av Mia - 12 september 2018 20:14

Som en bergochdalbana har mitt liv varit de senaste 4 åren. Iaf relationsmässigt. Av och på. Till och från.

Det senaste halvåret mest på. Och under våren hände något med mig. Det kan ha varit under april-maj. Jag blev lugn i själen. När jobbet strulade gjorde jag något åt det.

Nu är jag mitt uppe i förändringen. Nytt jobb, nytt boende och nya o andra förutsättningar.

Spännande men otroligt jobbigt. Jag brinner i två ändar så här ?på slutet?. Så mycket att rodda i. Så mycket logistik. Men det löser sig. Det gör det alltid. Speciellt när själen är lugn.

Blickar 4 år bakåt och känner mig glad åt en hundpromenad, kaninjakt och kaffe blev till en övernattning. Å resten är ju historia.

Av Mia - 4 september 2018 20:49

När man måste, känner att man vågar, att man ser det som mest rimlig, det som gagnar Viet bäst - sänker sin guard.

Att be om hjälp är inte min starka sida. När jag väl behövt göra det så är bemötandet viktigt. Inga pekpinnar, inga motkrav inga konstigheter. Bara en stor välvilja.

Jag är lyckligt lottad och kommer bära med mig den här hjälpen alla dagar.

Tack!

Av Mia - 1 september 2018 19:18

Åka, handla, bära, flytta, lyfta, tänka, tänka om... Mitt liv just nu.

Och det är ok. För det här blir bra. Det blir mysigt, blandat, fint, fult, funktionellt och riktigt bra.

I kväll är jag trött efter alla om och men. Men det här blir bra. Allra mest för att jag får somna med min midja i hans arm.

Spela spel med bonus A är lyx.

En som trivs. Queen of fucking everything.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards