Direktlänk till inlägg 26 augusti 2023

NÄR HÖSTEN NÄRMAR SIG

Av Mia - 26 augusti 2023 09:02

 

Om bara några få dagar går vi in i årets första höstmånad. Men innan dess färgsprackande intåg så finns det ännu tid att njuta av sommarens skönheter. Även om ovanstående bild är aningens suddig, då jag inte hade glasögonen på mig när jag tog den, kan säkerligen alla hålla med om att naturen är magisk och energigivande. Blommorna i Trädgårdsföreningen stoltserar i den bästa av prakt. 


   

Under veckan som gått har skolan dragit i gång på allvar. Eleverna har gått en hel vecka och vi har fått pröva om våra scheman och rastvärdstider stämmer och går i lås. Det har gått till största del bra, några små ändringar här och där men jag tror vi får ett bra läsår. Nu går vi  från en skola med  4-6, förra året var vi  F-2 och 4-6 till att nu äntligen vara full styrka på F-6. I år är det även sista året som vi tog in elever från områdets övriga skolor till årskurs 4. Nästa läsår har vi våra egna fyror. Jag tror det blir mycket lättare och smidigare. Då slipper vi att sitta i oändliga överlämningar eftersom vi redan känner våra barn innan  och utan och de känner oss. Det räcker så gott med alla överlämningar till år 7 och de vi håller när det är "skolbytestider" under själva terminerna. 


Jag är i alla fall glad att jag hann genomföra alla tester som jag skulle på våra nya 4:or, det ger en bra fingervisning om vilka som har behov av anpassningar och vilka som vi omgående behöver göra en kartläggning på för ett ev åtgärdsprogram. Det känns superbra att omge sig med så kunnig och proffsig personal, det gör att vi kan få en bra bild av vilka insatser som behövs i ett tidigt skede.  


 

Jag har rivit av plåstret och promenerat där jag brukade gå med Kimmo och Freja. När jag var hundrastare åt grannens hund valde jag dock att gå en annan runda. Här, i Trädgårdsföreningen har det varit full aktivitet både av gymnasister och av studenter under veckan. I helgen är det även Stadsfest här i Linköping. Jag ska hålla mig därifrån och istället besöka Tornbyområdet i dag. 


 

mitt jobb pratar vi mycket om bildstöd, att underlätta för våra elever och vårdnadshavare med hjälp av bilder så att de får en fördjupad förståelse. Här, på Stortorget, fungerade det inte ens på en vuxen kvinna som helt sonika okuperade en bra bit av sittbönken med sin cykel. 


 

Kvällarna börjar att omslutas av mörker, eftermiddagarna har varit lite skumma på grund av regnväder. Då passar det underbart att bara mysa till det med massor av tända ljus och en kopp té. 


 

I går passade jag på att köpa ännu ett par fina prydnadskuddar och en pläd. Jag är ju inte bästis med färgen på min soffa då jag helst vill ha en grå som skulle passa bättre med resten av inredningen. Men här känner jag att det ändå blev fint. 


 

Jag har bestämt mig att varje månad investera i något litet som sätter guldkant på min vardag. Och jag blir faktiskt glad varje gång jag tittar på den här kombon. 


Det är mulet men ljummet ute i dag. Jag ska ta bussen till Ikanohuset om ett par timmar. Mina blockljus börjar ta slut och en sväng till Rusta står också på programmet. Men innan dess ska kaffet drickas upp, frukost ätas och jag själv göras presentabel. Jag tror det blir en bra dag specilett med tanke på att jag slog till på elva timmars sömn i natt. Välbehövligt och gott för både kropp och själ. 


Jag önskar er alla en finfin lördag!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards