Direktlänk till inlägg 25 juli 2019

Också en dag

Av Mia - 25 juli 2019 08:02

Torsdag den 25 juli är inte bara otroligt varm och dagen då vi får lön. Den här dagen har det hänt en massa andra spännande saker om vi tittar i backspegeln. 

 

1909 flög en modig man, som första människa, över engelska kanalen. Vilken grej, föga kunde man då ana att drygt 50 år senare skulle människan kunna gå på månen. Perspektiv!

 

1956 krockar M/S Andrea Dorea med M/S Stockholm utanför Nantucket, 50-talet människor omkom. 

 

1978 föds det första sk provrörsbarnet i Storbritannien, 1982 föds det första svenska provrörsbarnet.

 

Tänk så mycket man kan tacka Wikipedia för att man kan lära sig. Det är ganska lätt att fastna i nån form av vidareklickningar och man vet aldrig var man hamnar till slut. 

 

Under de två sista nätterna har jag varit utan mina sömntabletter vilket leder till en oerhörd sömnbrist. Jag sover bara 20-30 minuter i stöten. Min sömnstörning är ju av den arten att jag inte kommer ner i djupsömn på egen hand. Jag skulle ha hämtat ut pillrena i går men då visade det sig att här i Blacka har apoteket stängt på just onsdagar. Redan nu kan jag längta efter att få ta mina piller i kväll och sova som en stock. 

 

Eller så kommer jag inte sova pga av Kimmo. Han mår inget bra. Värmen tar på honom, han flåsar, flämtar och kommer inte till ro. Han vandrar runt, trampar omkring och är allmänt orolig. Det var exakt det här jag bekymrat mig för inför sommaren. Han är ju 8,5 år och en stor hund. Han räknas som gammal, dessutom är han lite överviktig vilket inte är till hans fördel. Jag har lovat mig själv och honom att det är ok att bli gammal och få leva pensionärsliv med kortare promenader, lyxigare mat och massor av kärlek men ser jag att han lider, har det jobbigt med andningen och så då måste jag fatta det svåra beslutet att låta honom vandra över regnbågsbron. När vädret är på vår sida, alltså regn och max 18 plusgrader då är han ok. Kryper temperaturen ner ytterliggare 10 grader är det kanon och en riktigt kall vinterdag kan han bli som en unghund. Jag hoppas han har en vinter kvar med oss. 

 

Jag är som vanligt först uppe. Njutbart! Till den dagliga rutinen hör att möta upp Ozzy och ge honom frukost. Han har sina platser i trädgården där han ligger och väntar på att jag ska komma och ropa på honom. I dag låg han på altanen och solade sig. 

 


Nu har han käkat och begett sig ut igen. Den killen är en lyxlirare som har det bästa av kattliv. Jag älskar att se hur mycket han tycker om Kimmo, stryker sig mot honom och boxas med nosen mot storhundens ben. 

 

I dag ska jag, förutom att åka till apoteket, sola ett par timmar. Det gäller att passa på. Jag är egentligen för rastlös för att sola men det går bra när jag lyssnar på bok eller podd. Jag tror att jag får hoppa över träningen i dag. Kroppen är fortfarande öm efter passen tidigare i veckan och när jag inte sovit blir det inget bra. Det blir som ogjort arbete. 

 

Önskar er alla en fin lönedag och hoppas att ni skapar något fint minne att se tillbaka på. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12
13
14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards