Direktlänk till inlägg 19 april 2020

SKÖNA SÖNDAG

Av Mia - 19 april 2020 09:43

 

Jag vaknar upp till en strålande vårdag. Vi har haft vackert väder en längre tid nu. Visst, det har varit dagar med halv storm och dagar med kylig luft men på det stora hela har solen visat sig de allra flesta dagar. 

 

I går hade jag en ganska lugn dag.Jag var inne i stan för att leta efter en ny sele till Freja. Tyvärr hittade jag inte nån som var bra och uppfyllde mina krav. Jo, jag hittade en men den kostade 700 kronor och det är jag nog inte riktigt beredd att betala. Jag har hittat några på nätet så jag kanske får skicka efter och hoppas på att det ska fungera. Från djuraffären fick jag dock med mig två kilo med olika sorter av hundgodis. Det var en populär matte som kom hem i går. 

 

Det soliga vädret har gjort underverk för mina krukväxter. I slutet av januari trodde jag verkligen att alla skulle dö. De var så deppigt hängiga men i början av mars tog de fart. Jag har tagit och planterat sticklingar i oändlighet, känns det som. I går upptäckte jag dock att min moderplanta av ampellilja skjutit skott. Just de växten är väldigt lättskött och jag har kanske 8-10 stycken här hemma men ingen av dem är stor och gammal nog för att ge mig små bebisar. 

 

 

 

När man inte orkar städa kan man alltid tända rökelse hemma. Nja, det är väl inte bara därför jag gör det. Jag har det lite dammigt och massor av hundhår på golvet men det luktar inte illa här hemma. Jag älskar doften av rökelse och önskar att det alltid ska ligga som en kryddig redå här. Tyvärr är lyckan kortvarig då de glöder slut på en halvtimma. Det är ett flyktigt nöje. 

 

 

 

Jag är ofta sist på bollen när det gäller mycket. Alltifrån byxmode till maträtter. Jag var ju över 30 innan jag provade oliver, jag åt mozarellaost först efter 35 års ålder, sushi var jag pinsamt sen att testa. I går gjorde jag, för första gången själv, tomat och rödlökssallad. Jag har givetvis ätit det innan men aldrig lagat själv. Jag följde receptet men fick nästan dubbla mängden vitvinsvinäger för att uppnå den smak jag ville ha. 

 

 

 

Luften var ganska kall i går, inget som man står ute och grillar i. Grillat är ju supergott så i går fick det bli färdiggrillade revbenspjäll till kvällen. Jag älskar att äta "plockmat". Det värsta är att jag alltid äter för mycket. Jag var fortfarande mätt när jag vaknade. 

 

 

 

I går såg jag miniserien Unorthodox på Netflix. Vilken fantastisk serie. Shira Haas var magisk i huvudrollen. Vilket ansikte, det kunde förmedla alla känslor som finns med bara en minimal förändring. Jag gillade att filmen till stor del var på jiddish, ett språk man inte hör så ofta. Amit Rahav spelade ynglingen som var ultraortodox och levde under pressen att prestera som man för att det skulle bli barn. Vid ett tillfällen förklaras varför det är så viktigt att familjerna får många barn, de ska kompensera för de 6 miljoner som dog under andra världskriget. Föreställ er den pressen och föreställ er hur det då kan kännas för de som är barnlösa. Har du inte sett serien så gratulerar jag dig som har det framför dig. Tre timmar med en bra story, du lär dig oerhört mycket och relationerna mellan karaktärerna är fängslande. 

 

 

Bild lånad från sn.se

 

 

Nu ska jag ta tag i den här dagen, gå en prommis med pälsklingarna och sedan jobba gnom att förbereda lektioner som jag ska ha under kommande vecka. 

 

  Nu önskar jag er en finfin och skön söndag  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards