Alla inlägg den 13 april 2020

Av Mia - 13 april 2020 09:34

 

Den här heter tydligen Ctenanthe burle-marxii amagris

 

 

Arons skägg eller Saxifaga stolonifera variegata

 


  Passar på att bjuda på lite skönt vågskvalp från Roxen i går. 


Av Mia - 13 april 2020 08:46

Då är vi framme vid lovets sista dag. Det är helt ok. Jag gillar att jobba och jag gillar extra mycket att jobba med just det jag gör om  dagarna. Det är sorgligt med alla människor som inte trivs på sina jobb eller de som trivs med att inte ha något jobb. Han någon jobbat ett helt liv och gått i pension så unnar jag dem verkligen att trivas. Men det är något helt annat än att bli bekväm med arbetslöshetsdagar. 

 

I dessa (corona) tider är det väldigt många som tvingats och kommer att tvingas till arbetslöshet. Jag lider med dem. Det kommer rapporter om restauranger, frisörer, barer, mindre företag som levererar tjänster som tvingas säga upp personal. Det påverkar alla, inkomster i familjer förändras. Det kommer tära på så många och det kommer ta tid innan samhället och den enskilda individen återhämtar sig. 

 

Det gäller att ta tillvara på de små stunderna i livet. Jag tror att jag blivit ganska bra på det. Jag kan verkligen stanna min tanke mitt i ett härligt ögonblick och tänka "det här är bra, det här är lycka". En bidragande sak till att jag kan uppskatta det lilla är att jag tycker om att fotografera djuren och naturen. Man måste se tillvaron ur flera perspektiv. 

 

I går var jag en sväng till IKEA. Det var absolut inte folktomt där men väldigt glest. Jag skulle inte köpa några stora grejor utan mer kolla runt. Vissa saker vill man klämma och känna på innan man köper det. Bara en sån enkel sak som bestik. De ska vara både funktionella och ligga skönt i handen, kastruller behöver man knacka på och lyfta för att känna tyngden. Ja, ni hajjar läget?! Med mig hem från det stora varuhuset kom bara två gosedjur som Freja ska ha som leksak. 

 

 

Hon älskar sin Nallis. I går gjorde jag ett byte, hennes gamla mot den här nya. Det gick bra. Ikeas gosedjur håller ungefär 10 ggr längre än vad djuraffärernas gör och kostar bara en fjärdedel så mycket. 

 

I går var det stora omplanteringsdagen. Jag hade massor av sticklingar från mina palettblad. De har stått i vatten och fått rötter så det var verkligen dags att få ner dem i jord. Jag passade även på att klippa ner mina två stora moderplantor och få ihop ett tjugotal nya sticklingar men den här gången hoppar jag över vattenglaset. Jag tryckte ner dem drekt i jorden. Experter på palettblad har sagt att det går minst lika bra. Så håll tummarna för dem, sticklingarna alltså. Inte experterna. 

 

På Plantagen hittade jag ett par fina miniväxter till bra pris, med mig hem kom också två miniytterkrukor och blomstrnäring. Näringen kom i form av korn som ska läggas på jorden. Tydligen är näringen så kraftig att det räcker med en matsked per planta och kvartal. Hoppas, hoppas....

 

Jag har absolut ingen aning vad plantan heter men den är gulligt grönrosa och med nästan lite ludna blad. 

 

 

 

Så fin!!! Min utmaning blir att försöka få dessa godingar att växa till sig och bli stora 

och maffiga. 

 

 

I går blåste det halv storm ute och på Roxen gick det höga vågor. 

 

Nu önskar jag er en fin sista påskdag, så hörs vi lite senare....

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards