Alla inlägg den 9 april 2020

Av Mia - 9 april 2020 07:44

  Bild från: ungafakta.se

 

Nu har vi kommit fram till den sk Skärtorsdagen. Den torsdag som infaller före påskhelgen, mellan Dymmelonsdag och Långfredag. Betydelsemässigt handlar det om att rena sig, göra sig vacker. Skär syftar alltså inte på en nyans av rosa utan ren, vacker eller blank. Tänker man så får ordet skärseld en helt annan innebörd. 

 

Enligt gammal folktro är det här dagen då häxorna for till Blåkulla. Människor gömde undan kvastar, eldgafflar och liknande som skulle kunna fungera som transportmedel för häxorna. Ibland tändes påskeldarna lite för tidigt och man sköt i luften för att förhindra eller åtminstone försvåra häxornas färd. Just på Skärtorsdagen skulle man äta grönkål. Jag som älskar grönkål kan tänka mig att göra en laddning grönkålschips under dagen.  

 

I går ägnade jag lite tid till att gå igenom en stor plastback med foton och dokument efter mamma. Hon dog ju för mer än 15 år sedan och jag har redan tittat igenom allt men det var för länge sedan. Så länge sen att jag glömt det mesta. Jag hittar album som det kanske är mer rätt att mina bröder har hand om. Jag hittar också referensbrev från olika arbetsgivare och betyg ifrån både grundskolan och husmodersskolan. Jättekul!

 

Jag var på hennes grav och gjorde vårplantering härmomdagen. I går var storebror där och satte en bukett tulpaner. När jag tittade på hans foto såg jag att det på ena sidan bara var två-tre gropar, penséerna var som uppgrävda. 

 

 

Jag åkte dit på eftermiddagen för att fixa  till det. När jag kom fram så låg de uppgrävda plantorna precis brevid gravstenen. Märkligt. Förmodligen en hare eller ett rådjur som velat mumsa och inte bara fått ett blad i munnen utan en hel planta. Som en hel liten påskbuffé. Nu är ialla fall allt tillbaka i ordning. Jag tyckte det var skönt att veta att ingen människa varit där och stulit, det skulle vara så galet lågt i sådana fall. 

 

I går var också dagen då jag var inne i stan och hjälpte en vän, som håller sig isolerad pga riskgrupp, att handla. Det var förvånansvärt många människor som var på Ica Maxi och bunkrade upp inför påskhelgen. I år kommer det inte bli så värst mycket påskande för min del utan jag planerar att pyssla med andra grejor än att äta påskmat och godis. 

 

 

 

Med denna gosnos önskar jag er en fin torsdag så hörs vi lite senare.

Kramis

 

 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards