Direktlänk till inlägg 7 april 2020

Vita tisdagen

Av Mia - 7 april 2020 09:16

  Så har jag då vaknat upp till Vita tisdagen i det som kallas Dymmelveckan. Ibland kallas den här veckan också för Stilla veckan men helt korrekt tror jag att det är veckan efter påskhelgen som ska kallas det. Det är lite olika bud på det beroende på källa så jag måste nog kolla upp det lite mer.Stilla veckan har i år fått utökning och det blir förmodligen Stilla Året. 

 

I går hade jag en mysig dag med Elis. Han har varit ganska så mycket hos sin far den senaste tiden. Det har till stor del berott på att hans gymnasie är stängt och att han jobbat hemifrån. Då har det varit smidigt för honom att vara hos sin pappa som bor nära flera av hans klasskamrater. 

 

Vi var uppe och iväg förvånande tidigt med tanke på att sonen är tonåring. Å andra sidan är han på sitt sista tonår och räknas till största del som vuxen och att sova till 12 har aldrig varit Elis grej. Han skulle klippa sig på Lyko vid 11 och då tänkte jag ta en sväng i affärerna. 

 

 

Det var på inget sätt nån trängsel.

 

Vissa av butikerna öppnade inte förän vid 12 men de större kedjorna kunde jag strosa runt i. Jag älskar böcker men köper sällan, däremot tycker jag det är mysigt att gå i bokhandlar, på bibliotek och antikvariat. Jag minns serien Ellen som handlade om just en bokhandel som också fungerade som fik. Det vore nåt, man kan fika och läsa tidning eller böcker. Ingen lönsam affärsidé i dag kanske då alla når både böcker och tidiningar via telefon. 

 

I går fastnade jag på pennavdelningen. Jag är ju en penn-nörd utan dess like. Reklampennor, storpackspennor, finpennor och lyxpennor de kan alla göra min dag om de uppfyller kraven. De bästa pennorna är de som har bra flyt, jämn fördelning av bläcket och en tunn, tunn linje.De ska också ligga fint i handen, penngreppet ska var bekvämt. Tidigare har mina favoritpennor kommit i 12-pack från Biltema,  59 kr för 12 st svarta. Så himla prisvärt.  Dessvärre verkar de antingen ha utgått eller så är det slut på huvudlagret. Hur som helst, på Akademibokhandeln hittade jag en perfekt sort som kommer i massor av färger och har tjocklek 0,4 mm.Stor lycka även om priset var 10 ggr styckpriset på Biltemapennorna. Jag ska vara rädd om dessa och försöka att inte slarva bort dem. 

 

 

Dessa godingar fick följa med hem. Begäret efter att ha fler och i andra färger blev ganska så stort. 

 


Vi fortsatte vår dag genom att storhandla mat för veckan, åka förbi XXL för att köpa nya/flera shakers och göra andra småärenden. 

 

Gårdagen bjöd på strålande sol från en klarblå himmel. Lunchen åts utomhus och eftermiddagskaffet på trappen i värmen. Givetvis en helt perfekt dag för hundpromenad. I långsamt tempo strosade vi runt och tillryggalade över 6 km. 

 

Bad i Motala Ström

 


Kimmo är en stor och välisolerad kille (lätt överviktig). Han älskar att bada, inte simma men att gå och plaska. Det räcker med att det blir +10 i luften så tycker han att det är för varmt. Pälsen är tjock och han kunde inte bry sig mindre om att det bara är 5 grader i vattnet. 

 

 

 

Vackra sippor i tallskogen

 


Vitsippor! De här är inte de första jag ser för året men väldigt fina. Sippor är vackra där de står men odugliga att ha i vas, de liksom slokar med en gång. Gullvivor är tacksamma att plocka men min absoluta favorit är liljekonvalj. Jag är inte ensam om att uppskatta de vita, vackra och väldoftande konvaljerna. Dessa får vi nog vänta på ännu en tid även om våren rent generellt är väldigt tidig i år. 

 

 

 

Freja på hög höjd

 

 

Den här damen håller jag på och jobbar med, varje dag men det är kämpigt. Hon blir triggad av koppel och drar så hon emellanåt kräks. Inte ens sele har hjälpt. Hon får panik över sådant som ska dras över huvudet men också kloklippning. Ni tror att bara för hon är liten så är det bara att "ta ett bestämt grepp". Glöm det, en liten hund i panik är ingen lätt match. 

 

Hur som helst, en del av träningen är att få henne att göra saker på uppmaning. Vi över på att balansera på stockar och hoppa upp på stenar. När vi är ute tillsammans har hon börjat att ta egna initiativ att hoppa upp för att få bekräftelse och beröm av mig. På det sättet är hon en enkel hund, hennes hundspråk är lätt att förstå. På bilden ovan har hon tagit sats och hoppat upp på en sten som är över meterna hög. Ganska duktigt hopp för en liten parvel som själv bara mäter 25 cm i mankhöjd. 

 

 

Mera bad

 

 


Vi var ensamma vid minneslunden på Kullersta skogskyrkogård i går. Hade vi inte varit det hade jag inte låtit hundarna svalka sig i dammen. Jag tycker det är fint att vi får ha med våra hundar men jag tycker att man då måste ha koll så de är välrastade och absolut inte får för sig att lyfta på benet vid någon gravsten. 

 

 

 

Minneslunden där lilla pappa ligger

 

 


Här satte jag mig er en stund, bra passivitetsträning för hundarna men också en fin plats att sätta sig vid och låta tanken flyga som den vill. När så tanken stillar sig och det känns som om ett lugn sprider sig inom mig, då vet jag att det är tid att fortsätta promenaden.   

 

 


Kyrkogården är stor och känns bitvis som en fin skogspark. Bra underhållna skogsstigar där man utan problem både kan ta sig fram med rullstol eller barnvagn. 

 

På kvällen drog jag och Elis i väg och tränade på gymmet. Jag har inte helt kommit in i gängorna efter min vecka med feber och hosta vilket ger mig en brutal träningsvärk trots att jag minskat ner 5-10 kg per övning och maskin. Det är motigt att försöka komma tillbaka igen men det är ingen omöjlighet. Man får ta det långsamt och tänka att tiden är vår bästa vän även här, såsom i så många olika lägen. 

 

Nu ska jag ta tag i dagen som verkar klarna upp från molntäcket och bjuda på värme och solsken. Trevlig tisdag på er alla.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards