Alla inlägg den 29 juni 2020

Av Mia - 29 juni 2020 07:51

Jag kunde inte sova i natt så jag passade på att lyssna på en av mina favoritförfattarinnor, Sofie Sarenbrant. Sakligt och lugnt berättade hon om ett liv i mörker, depression och oviljan att leva. Psykisk ohälsa grundad på ett 5 år långt helvete av sexuelllt utnyttjande, våldtäckt och övergrepp. Sofie berättar inte vem det var men man förstår att det var en person som stod nära familjen då detta hände i hemmet, upprepade gånger över många år. Hon var bara 8 år när det började. Så gripande och hemskt och det värsta är att detta händer lite överallt i världen, hela tiden, om och om igen. 

 

Jag gillar Sofies böcker om Kriminalaren Emma Sköld. När jag rannsakar mig själv så var det väldigt länge sedan jag läste något av en man. Bästa "deckarna" är skrivna av Läckberg, Sarenbrant, Jansson, Sten, Jungsteds och ett antal till. I sommar har jag också läst böcker av kvinnliga författare som är ren verklighet (jag har skrivit om dem i tidigare inlägg). 

 

Regnet som utlovades i går tillsammans med åska lät vänta på sig. Först visade väderappen att det skulle komma vid 16 men sedan sköts det långsamt upp. När jag gick och la mig hade det ännu inte kommit och när det väl dök upp sov jag som en stock. Nu på morgonen så kändes luften så ren och fräsch och frisk. 

 

När det är varmt går det åt mycket glass. I går var jag vid Sandviken/Sjöstugan och tog en glass. Det var helt galet varmt och känslan var nästan som runt Medelhavet. Folk satt i sina solstolar lite överallt, de gick omkring i badbyxor och bikini och på bryggorna/piren var det full aktivitet. Värmen gör verkligen något med oss svenskar. Den öppnar upp oss och ger oss lite "care free". 

 

 

 

I dag ska jag ta en tur till jobbet, vattna blommor och hämta hem min kalender som jag råkade glömma. Jag känner mig lite lätt vilse utan den. Jag vet att det finns kalenderfunktion i mobilen men jag tycker om gamla hederliga pappersvarianten. 

 

Nu önskar jag er en trevlig måndag. 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards