Alla inlägg den 21 juni 2020

Av Mia - 21 juni 2020 12:06

 

Aldrig är väl Sverige som vackrast som nu. Nej, det stämmer nog inte. Aldrig är Sverige så vackert som i nuet. Det spelar ingen roll när på året det är. Det är alltid vackert, glimrande och underbart. I det här nuet bjuder naturen oss på blommning. 




  

Vilda smultron, något av det godaste som finns. 


 


I minnesbanken dök den här bilden upp. Mina två måsungar som huserade på min balkong. Dunbollar som sedan blev två bajsmaskiner. 

 

Mina ben, en vanlig syn. Jag hör till dem som nästan bara behöver titta på ett bordshörn så ser jag sedan ut så här. 





 


Jordgubbarna var lite för dyra för min smak i år men så hittade jag körsbär. Så söta och goda och vet ni hur nyttigt det är att äta körsbär. Jag läste på lite, man har gjort en studie på körsbärets inverkan på människokroppen. Eller egentligen var det  körsbärsjuice. En grupp fick dricka 3 dl körsbärsjuice dagligen utspritt på två tillfällen den andra gruppen fick ingen juice och det man kunde se var bla att:


1) Man får mindre träningsvärk tack vare sitt höga innehåll av anticyaniner

 

2) Ledbesvären lindras med upp till 20%. Körsbären utklassar andra livsmedel med sina antiinflammatoriska egenskaper. 

 

3) Det hjälper till att hålla blottrycket på en bra nivå. 

 

4) De innehåller en hög melatoninnivå vilket hjälper oss att få en bättre sömn. 

 

5) De minskar risken för hjärtsjukdomar.

 

6) Man åldras långsammare då körsbär innehåller flavonider som är en antioxidant som bekämpar fria radikaler.

 

7) Migrän lindras. 


Så nu tänker jag ser till att käka massor av körsbär i sommar. 

 

I dag blir det lugna gatan hemma hos mig. Kanske blir det en liten påfyllning av hårfärg i hårbotten, det är väldigt grått nu för tiden. Min plan är väl egentligen att sakta men säkert slinga mig min väg mot helgrått hår. Tänk så coolt, att vara grå och bara kunna lägga i en toning av lila, rosa eller varför inte, mormorsblått. 

 

En tur till gravarna får det också bli. Mamma ska ha sommarblommor och morfar en bukett, det är i dagarna 37 år sedan han dog. 

 

Nu önskar jag er en fin Annandag Midsommar!



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards