Alla inlägg den 21 december 2019

Av Mia - 21 december 2019 21:10

Så hamnade vi slutligen här då. Kändes lite lätt tveksamt i mitten av november. Vädret låtsas att vi ska fira midsommar. Det är mulet, grått, milt duggregn och en 7-8 plusgrader. När naturen spelar oss ett spratt och gör vad den kan för att hålla vintern borta från oss får man gå all in inomhus. 

 

Julgranen, den finaste vi haft på långe, hyacinter i massor, levande ljus, tomtar och änglar här och där och en nyköpt julduk bildar tillsammans en julig kuliss. Det allra bästa och finaste kommer i kväll och på juldagen. Elis kommer i kväll för att fira uppesittar-kväll med sin mamma och på juldagen kommer han igen men då tillsammans med sin syster och svåger. Känns lite udda att kalla Tyras fästman för både fästman, svärson och svåger. Men det är så det är, han är en viktig del i vår familj. 

 

Jag är också väldigt glad att Tyra har fått inte bara världens finaste sambo och fästman utan också en fin svärfamilj med svarfar, svärmor, svägerskor och även en liten systerson. DÅ min egen familj är oerhört liten är jag glad att hon balanserar upp det på andra sätt. Mina barn har också en stor släktskara på sin fars sida. Det är riktig rikedom, att ha många att älska och att bli älskad av. 

 

I dag kör jag lite av "sista rycket". Sängkläder ska tvättas och bytas, saker som glömts ska inhandlas, tex gräddfil...Jag funderar på att slänga i en färg i håret, känner mig lite lat så just det kanske jag hoppar över. Det skulle vara himla bra om jag kom i väg till gymmet också för det lär inte bli så mycket av den varan under själva julen. 

 

Jag ser nu på Nyhetsmorgon, ett trevligt sällskap som jag tagit till vana att titta på varje morgon. Där talas det om julstress som leder till hjärtinfarkt och om relationsproblem som bubblar upp till ytan. Så allt jag önskar mig själv och er i jul är lugn, ro, skratt, gemenskap och givetvis härlig julmat. 

 

 

Av Mia - 21 december 2019 18:00

... utan Mamma Mias saffransskorpor. I dag var dagen det blev av. Baket av världens tacksammaste, enklaste och snabbaste skorpor. Typ det enda hembakade jag har på bordet. Receptet är lila enkelt som briljant.

200 g extrasaltat smör
2 g saffran
3 dl strösocker
10 dl mjöl
3 tsk bakpulver
4 ägg

Smält smör och saffran

Rör ner äggen i smöret

Häll i torrvarorna lite på om pö

Rör i hop till en deg. Dela degen i sex bitar. Rulla dem till längder och lägg på en plåt, gärna med smörpapper under. Platta till ?korvarna? lite med fingrarna.

Grädda i 175 grader mitt i ugnen i ca 20-25 minuter. Ta sen ut plåten och skär sneda bitar. Ställ sedan in plåten i ugnen igen nu på 125 grader i tio minuter.

Det blir ca 75 skorpor.

Om man vill kan man ha i hela, skalad mandlar. Jag hoppar det pga av allergi.

Så himla gott. Och dofterna som sprider sig i huset är gudomliga.

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards