Alla inlägg den 3 december 2019

Av Mia - 3 december 2019 17:30






Oj, oj, oj vad dagarna går fort, kvällarna lika så. Det är mycket på jobbet. Det har varit en mattande period med många personal som varit sjuka vilket frestar på oss som är där men också på våra elever som behöver struktur, tydlighet, ramar och kramar.  


När det är tufft runt i kring krävs det att man lägger energi på saker som fyller på depåerna. Jag försöker äta nyttigt, träna en del, promenera med hundarna även om det är kallt och ruggigt ute. Dessvärre är det alltid mörkt ute när jag kommer hem efter jobbet. De bästa promenaderna blir alltså på helgerna. 


Min kost är av varianten hög fetthalt och lägre kolhydratshalt. Det funkar bra för min kropp. Jag har minimalt med inflammationer just nu. Jag kan dock känna att kylan, stressen på jobbet ger en spändhet i musklerna som inte är bra. Att ta en halvtimma i bubblet, ligga på värmedynan eller sola nån gång i veckan hjälper massor. 

 

 

Nu är clementintiderna här. Bra med c-vitamin, dott som mellanmål men helt plötsligt har jag tryckt i mig ett kilo. 

 


  

Annat gott som kan förgylla en mörk eftermiddag är så klart saffransskorpor och glögg. Bästa "glöggen" just nu är den med äpple och vaniljsmak. 

 

 


Lite reklam....

 

När det är kyligt ute är det extra mysigt med inomhusgos med pälsklingarna. Freja har dessutom dragit igång sin löpning och är lite ybkligare men också väldigt mycket stingsligare och gör sitt bästa för att få i gång både Kimmo och katten. De har dessvärre, för henne, noll intresse av att para sig med henne. 

 

 

   

Efter helgens storstäd och adventspyssel var det underbart att ligga en timma och bara njuta. Perfekt att stoppa i lurarna och lyssna på en bra pod. Jag uppskattar verkligen P3´s historiepod. Den senaste om Moctezuma II -Aztekernas domedagsprofet var superbra. Helt ny kunskap för mig. 

 

 

Men alltså, kan vi bara konstatera att han är världens finaste och bästa hund. 

 

 

 

   

Jag har världens bästa jobb. Aldrig att jag ångrat att jag blev lärare, inte ens när det är supertufft. På min nya arbetsplats finns det många underbara kollegor som är snabba att peppa genom gulliga lappar och ibland är de fästa vid en kexchoklad eller liknande. 

 

 

  

I morse bjöd naturen på en underbar soluppgång. Det är helt makalöst och magiskt vackert. Flera sådana här klara, kalla mornar önskas. Gärna med ett lagerav vintervitt till. 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards