Alla inlägg den 8 december 2019

Av Mia - 8 december 2019 08:16

Så är vi nu framme vid andra advent.  Jag har tassat upp först av alla i huset, Släppt ut hundarna, fixat kaffe, tänt ljus, loggat in på datorn och satt i gång julkalendern på SvT Play. Jag tycker kalenderna är bra i år. Julig, vintrig, lite smårolig och med ett problem som ska lösas. Pernilla Wahlgren imponerar på mig. Riktigt duktig.


 



Ännu inte en julklapp inköpt men jag hör ju också till dem som alltid kör det dagen innan, eller mera samma dag som jag slutar på jobbet. Jag känner ingen julstress bara en liten önskan om kyla, frusen mark och lite, lite snö. Jag kan tom nöja mig med rimfrost. 


I går hade jag en fin dag. Vädermässigt och julstämningsmässigt lämnades en hel del att önska men upplevelse och umgängesmässigt var det en högpoängare. 


 

Med ungdomarna bak i bilen. Stämningen på topp och väglaget körvänligt. 



 

Vår lilla tomtemaskot som bor i rygggsäcken var så klart med på resan. Han skulle ju få hänga med sina tomtepolare på Skansen... VVi tog en fikapaus vid Sillekrog. Medhavd kaffe och macka smakade underbart. Inte för att vi hunnit bli så hungriga men jag behöver många pauser när jag åker bil för att ryggen ska hålla och vaad kan då vara bättre än lite fika. 



I boktryckarhuset på skansen. Jag är så imponerad över hur de kunde pyssla i hop hela tidningar och böcker med hjälp av alla typer. 



   

Så himla gemytligt och pitoreskt. 



 

Utsikten var fantastisk! Föreställ dig detta inbäddat i lite snö och när skymningen kommer. Det måste vara magiskt. 



 

Här varnades det för "svag is". Mycket svag, helt obefintlig faktiskt. Det var ganska lerigt och geggigt. 



 

Älgarna var vakna, stora och majestätiska. Björnarna däremot hade gått och lagt sig. 



 

Det var ganska så kallt, jag är glad att jag hade luva på jackan, tyvärr hade jag glömt vantar och hade behövt en extra tröja under.



 

Fåren var pigga i det milda och lite kalla vädret. Så klart, de har ju ständigt ylletröjan på.



 

Om ett drygt halvår är det dags igen, att klä midsommarstången. I går stod den som ett vissnat minne över den tid som svenskarna älskar allra mest.



 

Små vackra platser. Platser som med all tydlighet gör sig bättre under ett sommarbesök. Skansen är fint men ska jag kunna njuta av det så måste ddet vara sommar eller åtminstone en solig vårdag. 



 

Jag blev förvånand över att Solliden var så liten, på tv känns det väldigt mycket större. I går var det dock allt annat än trångt här. 



 

Att ha med bilen till Stockholm är inte billigt. Sammanlagt la vi 400 kronor på parkering. Sinnessjukt.



 

Det regnade hela tiden när vi gick mot Gamla Stan och tillbaka. Jag var våt genom vinterjackan och in på bara skinnet. 



      

VAckert och stämningsfullt.



 

Julmarknad vid Stortorget.



 

Här kan man verkligen känna historiens vingslag. 



 

Järntorget



 

Sergelstorg var fint pyntat. En vacker plats om man väljer att se det positivt. 



 

Ute var det svårt att hitta julstämningen men inne på gallerian Galleria så var det helt magiskt med julbelysning. 



 

Jag gillar återbruk. Här har man använt konservburkar som bestick- och servettställ. 



En  bättre pizza. Supertunn botten, italiensk skinka och god riven ost över. Det som var extra gott här var att pizzan inte var dränkt i nån billig fettig ost. Jag åt upp hela på rekordtid. Att promenera närmare en mil ger en rejäl hunger.  



   

En ganska bullrig restaurang där jag som har lite svårt med hörseln tyckte det var lite jobbigt, det blir svårt att föra ett samtal i normalt tonläge. Det som var bra var att man ändå lyckats bygga bort känslan av att man satt i en galleria och åt. 



 

Och som sagt, julpyntandet var verkligen en tiopoängare. Superfint. 


    

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards