Alla inlägg den 21 juni 2021

Av Mia - 21 juni 2021 07:32

Storhunden har fått sommarmage. Jag kallar det så eftersom han nån gång varje sommar blir ganska så risig i magen. Det kan bero på värmen som tar på honom eller på att han dricker kopiösa mängder vatten eller så har han helt enkelt lyckats hitta något olämpligt att tugga på under våra promenader. Hur som helst, vid halv sex väckte han mig, vilket han ytterst sällan gör. Det kanske händer ett par gånger om året. Han stod brevid sängen och trampade, då klopprar hans klor i golvet vilket väcker mig, ett par slick på armen och sen var jag klarvaken. Full fart ut, bara han och jag. Freja låg kvar i sängen och fick vänta på sin tur. 


 

Soligt och varmt även i dag. I går, vid vår lunchpromenad, hittade vi en man som låg och sov vid cykelstället brevid Kunskapsgallerian. Jag fick ingen kontakt med mannen, inte ens Frejas skällande fick honom att vakna till. Mannen stank som en hel spritfabrik men jag såg en stor bula i pannan så jag valde att ringa 112. Jag fick prata med polisen. De skulle komma. Jag höll mig i närheten i väntan på polisen, mest för att inte fler människor skulle komma och sedan ringa om samma sak. Medan vi gick där under träden och väntade hittade jag en nästintill tom plånbok på marken. Bara körkortet fanns kvar och plånboken var som söndersliten. Jag tror det var den sovande mannens körkort. Då målade jag upp ett helt annat scenario i huvudet. Kanske har han blivit överfallen och slagen, därav bulan i pannan... Hur som helst, jag överlämnade plånboken till polisen när de kom och sen gick jag hem. 


 

Jordgubbarna är helt magiskt goda just nu. Jag tänker passa på att äta massor. Det är fantastiskt gott tillsammans med vaniljyoughurt. Kanske står handlaren på torget i dag med och säljer och då ska jag köpa med mig ett par liter hem. 


 

När det är tokvarmt ute är det perfekt att passa på att träna. Inne på gymmet är det svalt, nästan kallt, så jag fick till ett bra pass i går. Det känns galet mycket i mina triceps i dag. Undrar hur illa det kommer vara i morgon? Jag hade planerat att köra ett benpass i dag men jag har fortfarande alldeles för mycket träningsvärk sedan i lördags så jag får spara mig till i morgon. Det får bli en långpromenad i stället nån gång under dagen. 


 

På sommaren får man passa på att äta säsongens frukter, bär och grönsaker. Gårdagens middag blev ett knippe grön sparris. Å så gott det är. Jag kunde givetvis ha lagat till lite lövbiff eller en kycklingfilé men så mycket energi hade jag inte just då. 


 

Söndagar, och torsdagar, är tvättdagar för mig. Maskinerna är galet effektiva och det går fort och är så smidigt. Jag har nog aldrig bytt sängkläder eller tvättat överkast, kuddöverdrag och liknande så ofta som jag gör nu för tiden. Lite som med dammsugningen. Sedan jag köpte min Dyson så dammsuger jag nästan varje dag. Det är så tillfredställande att se hur dammbehållaren blir full av hundhår, damm men också massor av sand och vägdamm. Jag kan faktiskt gå så långt som att erkänna att jag tycker det är kul att dammsuga. Helknasigt va?. Annars är strykning en favoritsyssla. Jag älskar doften som uppstår när jag stryker nytvättade kläder men också den meditativa känslan jag får när jag står och gör något som inte kräver så mycket tankekraft. Dessutom får kläderna längre hållbarhet om man ägnar sig åt klädvård. Många tänker nog inte på det men strykningen gör kläderna mer motståndskraftiga då fibrerna stängs och ytan blir mer avstötande. Lite som när man putsar sina skor eller när man har balsam i håret efter schamponeringen. 


 

Vi har gått in i midsommarveckan och jag vet att många ser fram emot midsommarafton. Det gör jag också. I morse runt halv sex inträffade sommarsolståndet. Vi har alltså avverkat årets kortaste natt vilket innebär att nu vänder det. Vi kommer inte märka det på ett tag men det är ofrånkomligt, nu går vi mot mörkare tider. Lite bitterljuvt. 


Nu önskar jag er alla en riktigt fin dag!



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards