Alla inlägg den 14 maj 2021

Av Mia - 14 maj 2021 10:15

Ja, det var jag i dag. Eller innan tuppen kanske. Jag hade under en kort period i mitt liv en liten flock höns med två tuppar. Att det var två tuppar var inget bra men det är en annan historia. Alla varnade mig för att tupparna skulle börja gala så himla tidigt. Jag måste haft den tröttaste flocken någonsin. De var frigående och gick fritt över gården de dagar vi var hemma. Jag släppte ut dem någonstan mellan 7 och 9. Sedan gick de självmant in och la sig vid 17-18-tiden. Jag tror inte tupparna väckte mig en enda gång. Så därför kan jag i dag säga att jag var uppe innan tuppen. 

 

Utan stress tog jag mitt morronkaffe, såg lite på tv och sedan var det dags för morgonpromenaden. 

 

Ingen som kommer hem till mig kan missa min favoritfärg. Den finns i alla rum och i många nyanser. Turkost, som havet, finns i gardiner, dukar, kuddar, spegelramar, överkast, filtar och porslin. Den färgen gör mig både glad och lugn. Men det är en balansgång. Det får inte bli för mycket. 


I går visade väderkartan mulet och regn hela fredagdagen och även kommande helg och vecka. En titt genom fönstret på morgonen visade att det än så länge inte stämde. Klarblå himmel och strålande sol var det väder som bjöds. Nyheternas väder sa att ovädret var på gång så då tänkte jag att det var lika så gott att ta en lång morgonpromenad. Precis som igår snirklade jag mig genom min vackra stad. I dag var det lite mer rörelse runt busstorget. Alla är ju inte lediga så här på klämdagen. 


 

Fontänen på Trädgårdstorget. Det var just här som Freja hoppade upp och plumsade i i söndags. Vi tränar lite med att hon ska hoppa upp på bänkar, betongsuggor och murar. Hon tycker det är kul och tar ofta egna initiativ. Så gjorde hon i söndags. Då hon är så liten såg hon bara en mur, inte att det var vatten på andra sidan, därav plumset. 


 

Kullersten är så mysigt och pittoreskt. Tyvärr är det ganska svårpromenerat för många. På vintern blir det också väldigt halt. 


 

Hospitalstorget. Kanske ett av mina favorittorg i Linköping. Det är litet och ligger mycket skyddat. Vad jag förstår så är det ganska nyrestuarerat. Här har det legat ett Franciskanerkloster, en kyrka  och ett hospital. Jag älskar de vackra bromsstatyerna. 


 

Spontant ville jag skriva att det här är en gullig bäver. Sen började jag tänka att det kanske är en utter. De är väldigt lika men svansen och storleken skiljer sig åt en del så jag satsar ändå på bäver. Någon som vet? Eller någon som tror?


 

En bäver i vardera ände av denna mycket annorlunda fontän. Hundarna gillar den massor och Kimmo försöker fånga vattenstrålarna med munnen. 


 

Här kan man läsa mer om just Hospitalstorget. 


 

Vy från Hospitalstorget mot Stortorget. Det senare är inte lika mysigt utan mera av en social samlingsplats. Många av restaurangerna och hotellet som ligger där har nu byggt upp sina uteserveringar. Jättetrevligt och det påminner mig en hel del om torget i Tallinn. 


Efter morronpromenaden bytte jag om och tog en sväng till gymmet. Det var inte många där och vi var väl utspridda på två plan. I "tjejrummet" var vi bara tre stycken så ingen risk att vi gick in i varandra eller på något annat sätt kom för nära. Jag körde ett milt pass armar, axlar och bröst. Mitt knä gör galet ont så det blev inte ens en försiktig träning av ben. Det kan vara så att jag dragit på mig en inflammation i knäet efter att jag skadade det. Det gör ondare för varje vecka. 


 

Inget lyxgym men det är rent och fräscht, lättillgängligt då jag kan checka in när som helst på dygnet. Det bästa av allt är att det ligger bara 200 meter från min bostad. När man som jag har löpande månadskort slipper man pressen att träna i timmar när man väl är där för att få ut så mycket som möjligt. Jag kan gå dit varje dag och bara träna en muskelgrupp per gång. Nu har jag inte gjort det och kommer nog inte göra det men 3 pass i veckan tycker jag känns bra och rimligt. 


Jag ska snart ta tag i dagen här hemma. Städning står först på schemat. Om apoteket messar så ska jag åka och hämta min nya medicin. Jag måste även kompletteringshandla ett par saker jag glömde i går. Jag var på Biltema under gårdagen och köpte mig en shoppingvagn, en "Dra-maten". Jag vet att det är pensionärsvarning på den men jösses så behändigt och bra. Men en sån kan jag nästan storhandla. Perfekt! Den svalde hur mycket som helst. Det här betyder att jag kan ta med den till jobbet och sedan gå till Willys innan jag åker hem på eftermiddagarna. Töntigt i mångas ögon men själv tänker jag att då jag inte har någon bil och på så vis både sparar pengar och är miljövänlig är detta ett bra alternativ. Dessutom kommer jag inte behöva köpa vare sig plastpåsar eller pappkassar att bära hem varorna i. Win-Win- situation. Och som min bror sa: Vi har nåt den åldern att vi faktiskt inte behöver skämmas för saker vi gör för att livet ska fungera smidigare. 

 

 


Nu önskar jag er en fin Klämdag. 

  


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards