Alla inlägg den 13 maj 2021

Av Mia - 13 maj 2021 07:42

God morgon!

 

Torsdag, jag är ledig så här i slutet av veckan tack vare den kristna högtiden Kristihimmelsfärd. Jag fick i går frågan om hur jag som "kristen" skulle fira. Det blev ju lite platt fall, för jag firar inte. Jag känner ingen som firar högtiden för den rätta sakens skull. För mig är det mer två sköna vårdagar då man är ledig. Ett par dagar att återhämta sig på, att komma i fatt på hemmaplan med sånt som jag vill göra i ordning. Den här helgen blir det också en träff med familjen, träffa en kompis och lite sånt. Eleven som frågade blev mycket förvånad. Speciellt med tanke på att hon fastat en lång tid och själv såg fram mot den här dagen. Dagen då Ramadan bryts och övergår i festligheten Eid. Jag måste setts som en förtappad själ. 



Våren kom ordentligt den här veckan, nästan så att det har känts som sommar. När jag gått ut med hundarna på morgonen har himlen varit klarblå, luften ljum och det har doftat grönska. Jag älskar den här ljusgröna färgen som bäddar in hela min tillvaro. Under veckan har allt fler träd och buskar slagit i blom och det är helt underbart. 


 

Tidig morgon, ca 7:30, vid mitt jobb. Morronlugnet innan stormen slår till. Jag hör till dem som verkligen tycker det är roligt att komma till jobbet. Att vara i god tid är viktigt för mig. Jag börjar egentligen inte förrän 7:50 så jag skulle kunna ta två senare bussar men jag startar hellre tidigt och kan gå hem en liten stund tidigare utan dåligt samvete. Jag är som effektivast på morgonen. 


 


Den här våren har jag arbetat i block med årskurserna. Jag startade med år 6 och har sedan arbetat mig neråt. Tyvärr kom jag inte på idén med händerna innan jag började med femmorna. Det gör iofs inte så mycket. Sexorna försvinner efter sommaren till andra högstadium men de som nu är femmor och fyror finns ju kvar. Vid mitt första möte med en elev får den rita sin hand. Under tiden kör jag full intervju och frågar massor om allt från hur de har det i skolan till vad de gör på fritiden, var de är födda, vilket språk de pratar osv. Det har varit effektivt. Jag får en bild av eleven, den blir avslappnad och tycker att det är roligt och mysigt att komma till mig. Jag vill inte att de ska se det som ett straff att lämna klassrummet. Jag tror jag lyckats för i går smög en liten tjej upp till mig och sa "jag älskar att komma till dig". Snacka om att bli boostad. Sen tror många elever att de "slipper" den ordinarie lektionen, att de slipper jobba. Det de inte förstår är att de troligtvis jobbar väldigt mycket hårdare hos mig än i klassrummet. 


 

Lite dålig bildkvalité men ni ser nog vad det är. Jag har sett det förr, i Norrköping. Här är det bostadsbolaget som hyrt in en mycket miljövänlig och framförallt tystgående gräsklippare. Jag fick höra av en kollega att de gjorde det även förra året. Bra för just våra elever att få se. Många av dem ville fram och hälsa på hästen men här fick vi bromsa dem men att hästen inte har tid, den jobbar. 


 

Som ni vet har jag ju gjort mig av med min bil. Den blev bara en oro och kostnad. Numera åker jag kollektivt och det fungerar fantastiskt bra. 200 meter till hållplatsen och jag tar mig över hela staden. Priset är också galet bra, 625 kr. Bara parkeringen för bilen gick på över 1000  kr per månad. Eftersom jag åker med en relativt tidig buss så är den väldigt glest befolkad, superbra i pandemitider. Extra kul är det att en av mina bästa arbetskamrater åker med samma buss, så vi får en 20-minuters snacktid med varandra. Under själva skoldagen är vi däremot oftast på två olika håll. 


 

I går tog jag mig en timma i Trädgårdsföreningen med hundarna. Oj, oj, oj vilken livsglädje det var där. Massor, massor av ungdomar. Några satt och spelade och sjöng, några solade, några spelade spel, andra bara hängde tillsammans och ett helt gäng använde beachvolleyplanen. De flesta verkar ha cyklat hit för det var tonvis med cyklar överallt. Jag var ute mellan 18-19 så barnfamiljerna hade gått hem till sig och övriga hundägare hade inte samma rasttider som jag vilket gjorde min längsamma promenad extra njutbar. 


Jag har sovit bra i natt och vaknade utvilad. Ute var det, som det brukar på helgerna, helt öde och tomt. Jag mötte ingen, såg kanske 2-3 bilar i rörelse och en och annan buss. Jag och hundarna tog en långsam promenad längs Sankt Larsgatan, upp mot Stortorget, in i Trädgårdsföreningen och sen hem igen. Härligt. 


 

Lugnt och skönt. Observera den hemska byggställningen till höger. Jag försöker bara stå ut. Fönstrena skulle behöva tvättas hos mig då de verkligen har en hinna av vägdamm men det är ju ingen idé. Jag får försöka se förbi det. 


I dag är det den 13 maj och Linnéa har namnsdag. Jag messade min dotter som har det som mellannamn. Jag fick en sån gullig video från när Ozzy (min katt som de tagit över) skulle få mat. Jag vet inte vad som hänt, jag känner knappt igen honom. Jo, till utseendet men rent mentalt är han som en ny katt. Han pratar massor, kommer och kräver gos, vill bli buren, leker med leksaker, mattor och far omkring. Han mår så mycket bättre nu än han gjorde hos mig. Jag tror inte att det beror på mig utan snarare på att min lillhund har jagat livet ur honom här hemma. Freja är inte elak men har velat leka med honom. Tyra och Peter har även lärt honom lite trick. Jag har aldrig tidigare sett en katt som sitter på kommando även om jag vet att många tränar tricks med sina katter. I dag fick jag den här videon. 



Nu önskar jag er alla en fin Kristihimmelsfärdsdag, en härlig Eid, där ni får njuta av vår vackra vår och underbara väder.

 

Ett stort grattis till alla er som bär det vackra namnet Linnéa. 

 


Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards