Direktlänk till inlägg 23 september 2012

Skrämmande

Av Mia - 23 september 2012 00:32

Att vakna och inse att synen på mitt vänstra öga var kraftigt försämrad var enormt skrämmande. Att synfältet var fyllt av gråa fläckar som gjorde att jag inte kunde läsa en mening eller ens ett ord i en bok gjorde mig livrädd.

Efter samtal med sjukvårdsrådgivningen bar det av mot Universitetssjukhuset i Linköping. Underbart tacksam är jag över att Jonas fanns och finns med mig i allt det här.

Efter en rejäl undersökning, vilket även innefattade att göra mina pupiller stora som om jag var hög som en skyskrapa, kom domen. Aldrig har jag väl trott att jag ska sitta framför en läkare som beklagar att hon måste ge mig ett tråkigt besked.

Allt snurrade till, jag blev rädd, kände ångesten krypa på mig. Tårarna kom. Jonas hand i min och jag hittade fäste. Inte mycket men tillräckligt.

Min diagnos; centralvenstrombos. Propp i ögat på värsta sättet. Hade jag haft mer tur hade det drabbat en grenven och på så sätt bara en liten del av näthinnan. Så är alltså inte fallet.

Vad har jag nu att vänta? Kanske att bli näst intill helt blind. Och i allra bästa fall, bara en viss nedsättning, jag borde inte drabbas av det här då jag är 20 år för ung. Det ska utredas, det kan ha samband med mitt övriga hälsotillstånd.

Jag är orolig för hur det ska gå med mitt jobb. Men får jag bara lite tid så kommer jag vänja mig. Jag kommer kunna köra bil och fungera som vanligt, nästan iallafall. Det finns ju fler än jag som varit med om detta och levt vidare.

Bara smärtan ger sig och tillståndet stabiliseras så ska jag reda ut det här. Det här fixar jag. Inte skälv kanske. Men med Finaste Jonas vid min sida orkar jag så mycket mer.

 
 
Barbamamma

Barbamamma

23 september 2012 09:09

Nej vad tråkigt! Nu måste de ta tag i dig och utreda allt ordentligt med din hälsa? Håller tummarna att du får tillbaka så mycket syn som möjligt och skickar dig en massa tröstkramar....KRAMAR

http://barbamammas.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards