Direktlänk till inlägg 20 maj 2020

ONSDAG

Av Mia - 20 maj 2020 08:28

  I dag är det onsdag men med fredagskänsla. Efter den här dagen är det fyra sköna och lediga dagar. Jag kan ju lätt tycka att sommarlovet är i längsta laget men fyra dagar är i gengäld i kortaste laget. Just nu är det dock sååå efterlängtat. Mitt i arbetssammaste maj få ett litet andrum . Kanske kommer jag jobba lite men på det stora hela kommer det mest vara ledigt för min del. Ledig med fokus att ta igen sådant som jag inte hunnit med på hemmaplan. Studentskylt ska beställas, vänner träffas och annat smått och gott. 

 

Jag kan lugnt påstå att den här trappen och jag inte är bästa vänner eller kompatibla på något sätt. Det tog 1,5 år men nu har jag också gjort en praktvurpa. Halkremsorna är utslitna och fylld noll funktion i går. Det känns i dag. I nästintill hela mig. 

 

 

Brukar era mobiler också ta bilder lite random? Min gör det, väldigt ofta i väskan, fickan eller i värsta fall snett underifrån på mig själv. Den här gången tyckte jag ändå att det blev en ganska häftig bild. 

 

 

Skolan jag jobbar på är omgiven av många härliga träd. Jag är ingen trädkännare men uppskattar verkligen när de blommar så här praktfullt. Under en period i mitt liv jobbade jag på ett lager, utan fönster. Tänk så många som faktiskt jobbar i miljöer där de inte ser dagsljus utan får hålla till goda med lysrörsbelysning. Jag tror på riktigt att det är skadligt i långa loppet. På samma sätt tror jag att nattarbete inte är bra att pyssla med ett helt liv. Vi är skapade, rent biologiskt att ha en viss dygnsrytm som ska följa solens upp och nedgång. Jag vet att de finns massor av människor  som föredrar att jobba skift eller bara natt och då kanske deras nöjdhet över sin livssituation uppväger. 

 

 

 

   

Ibland är jag inte helnöjd med det material som finns i de olika ämnena. Det fins inget läromedel i hela världen som kan tillgodose elevernas individuella behov och just därför behöver man som lärare väldigt ofta tillverka eget. I dag står omprov av algebra och ekvationer på schemat. Jag har förenklat, skalat av och verkligen lagt ribban på lägsta nivå men ändå så pass att flera kunskapskrav ska kunna prickas av. Ibland är känslan att man som lärare verkligen gör allt för att knuffa upp eleven på en godkänd nivå för att få E i betyg. 

 

Nu hoppas jag verkligen att du får en fin onsdag. Här skiner solen från en klarblå himmel och det suger lite i grilltarmen. Visst ska vädet hålla i sig? Om jag minns rätt så ska det vara fint över hela ledigheten, hoppas hoppas, hoppas...

 

Stor kram på er!


 
 
Vonkis

Vonkis

20 maj 2020 11:07

Men aj! Den där trappan låter livsfarlig.

Det finns verkligen tillgång till många träd på din skola. Kommer ihåg att vi var ute i skogen några gånger på biologin och tittade på växtligheten och artbestämde.

http://https://vonkis.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards