Alla inlägg den 20 juni 2019

Av Mia - 20 juni 2019 09:46

 

 

Första semesterdagen! 

 

Då jag la mig lite senare än vanligt i går kunde jag också sova ett par timmar längre. Dagen har ju en tendens att bli otroligt lång om man går upp vid 6. Kände mig ganska så utvilad när jag vaknade och skapligt stressfri. Ni vet, den där känslan när man kan unna sig att ligga kvar i sängen en stund, kolla igenom nyheterna och uppdatera sig om situationen där ute i världen. 

 

I dag tänker jag nyttja tiden till att landa, stänga av och starta om. Ta ett par timmar till vård av mig själv. Jag är så tacksam över vad min kropp har klarat under det här läsåret. Jag har inte haft en enda sjukdag pga mitt kroniska tillstånd, EDS. Jag har haft ont, varje dag, men inte på samma sätt och inte med samma kraft. Jag kan också glädjas åt att jag har sluppit inflammationer i knän, armbågar, handleder och axlar. Det som liksom hänger kvar är nedre delen av ryggen, bäcken och sittben samt bröstkorgen. Om jag summerar det hela är det mest sittbenen som emellanåt är överjävliga. 

 

Min envisa träning förbättrar alla områden förutom sittbenen. Det är för många muskel- och senfästen som påverkas. Här blir det som att välja mellan pest och kolera. Avstår jag träningen så blir andra delar av kroppen sämre. Så jag tänker att jag hänger i och håller ut. 

 

Det här halvåret har jag, som jag berättat tidigare, lagt mycket kraft på att bli starkare. Både till kropp och själ. Det har kostat på. Ibland blir man nästan sämre i jakten på att bli bättre. Jag har mina issues men jag jobbar på det, hela tiden med en strävan att bli en bättre människa. Min övertygelse är att man aldrig blir färdig eller klar. Människor som bemöter livet med inställnigen att "det är sån jag är" har jag lite svårt för.  Man är inget alls. Möjligen så är man i ständig förändring, eller borde vara. Det blir så tokigt när omvärlden, livet och omständligheterna förändras om man inte förändras och utvecklas med dem. 

 

Min första semesterdag, jag har redan hunnit lägga en toning i håret, pratat med en kollega från mitt gamla jobb samt fixat en krämig äggröra. Nu när jag är ledig och inte behöver äta frukost jättetidigt tycker jag det är väldigt mysigt att göra iordning något som är både gott och nyttigt. Det blir ofta något med ägg som man håller sig mätt på en längre stund. 

 

     

 

Jag är så lyckligt lottad att min superfina kollega L har höns och jag har möjlighet att köpa de underbaraste av ägg. De är krämiga, gula och smakar väldigt mycket. Skalen är allt ifrån vitaste vita, glimrande gröna till mjukt bruna. Som en palett gjord av naturen. 

 

I går kväll efter min träning hämtade jag Tyra och hennes sambo. De hade varit en vecka i Monte Negro. Jag är så glad för deras skull. De har möjligheten att göra så mycket tillsammans och de tar verkligen vara på tiden. Peter studerar på heltid och ska nu sommarjobba, Tyra jobbar heltid och pluggar halvtid. Då hon inte är fast anställd blir det heller ingen lagstadgad semester. När vi andra är lediga jobbar hon som mest. Just därför är jag glad åt att de kunnat spara och verkligen unna sig en veckas ledigt utomlands. De hade haft det helt underbart och var bubbliga av alla fina upplevelser. Vilken gåva att få vara mamma och svärmor till så fina ungdomar. 

 

Nu ska jag fortsätta med dagen vilket innebär en tur till affären samt att besöka och smycka gravarna. På hemmaplan får jag glädjas åt ett fint blomsterarrangemang som jag fick av en elev jag besökte under gårdagen. 

 

 

 

 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards