Alla inlägg den 17 december 2014

Av Mia - 17 december 2014 11:34

Är det inte otroligt så underbart skönt det är ute?!? Luften var helt magiskt frisk i morse. Det var kallt och halt men ändå njutbart. Jag har den maximala turen att få vara rastvärd i 25 minuter i dag. Betald friskluft, hur många har den förmånen? Det enda som skulle kunna lyfta situationen avsevärt vore om eleverna kunde köa på ett vanligt sätt vid gungor och studsmattor, sluta skrika fula ord åt varandra och mej med. Eller om de kunde vara aningens omtänksamma om varandra. 


Undrar just hur många vuxna som skulle vilja höra ord som: fitta, apjävel, kuksugare, bögjävel, jävla hora mm. Det här möter vi varje dag, flera gånger om dagen. Och vet ni vad det värsta är? Att när man säger ifrån, på ett normalt och vuxet sätt så möts man av total likgiltighet. Eller "å vad ska du göra åt det?". Det är där skon klämmer. Vi har noll i befogenhet. Allt vi kan komma med är att "möta varje enskild elev på den nivå där de är" vilket inte innebär att vi ska svara dem på samma otrevliga sätt. 


Tänk om föräldrarna kunde vara som en fluga på väggarna och se hur deras barn beter sig. Fast det kanske inte skulle hjälpa. Ibland hör jag exakt varifrån eleverna har fått sitt sätt och ibland ser jag föräldrar som är totalstyrda av sina barn. För guds skull, alla ni med barn, små barn eller ni som planerar att skaffa barn: gör er själva och ert barn en tjänst och sätt gränser från start. 


Men som sagt, nu drar jag på mig min väna röst, det lugna leendet och den dämpade rösten och går ut och andas lite. Kanske räknar jag till tio ett antal gånger också. 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards