Direktlänk till inlägg 28 mars 2023

KALLT MEN LJUVLIGT

Av Mia - 28 mars 2023 19:45

I går hade jag otippat med energi. Det är faktiskt länge sedan jag kände det så, måste varit före Covid. Jag tog tag i min veckosoppa, något som jag inte gjort på månader. Veckans soppa blev spenat- och löksoppa. Den blev perfekt, måste jag säga. Krämig, lite salt och med några droppar av min finaste olivolja som kronan på verket. Jag kommer njuta varje kväll den här veckan. 


 

Jag brukar ju göra som så att jag äter lunch på jobbet, antingen i matsalen eller så har jag med mig en låda. Då brukar jag stå mig ganska bra till 17-18-tiden och då är det lagom med något lite lättare. Det kan bli soppa eller kanske bara proteinkvarg eller té och några fröknäcke. 


Jag hoppade i säng relativt tidigt, som vanligt. Jag läste en stund och sedan blev det pod. Tyvärr väcktes jag vid tre-tiden av att något stort fordon som stod på tomgång precis utanför mitt fönster. Efter kanske en halvtimma började det låta så in i bängen. Jag var tvungen att gå upp och kolla. Det var nån form av spol/slam eller sugbil. Suck! Efter det var det omöjligt att somna om. Tur att jag faktiskt la mig så tidigt annars hade den här dagen kunnat bli oerhört lång och jag skulle gått omkring med tröttmössan på mig. 


 

Det är skönt att bo centralt men det hade varit så mycket bättre bara jag varit en våning eller två högre upp. 


Jag fick iallafall en lång, lugn och skön start på dagen när jag vaknade så tidigt. Strax efter fem intog jag dagens första mugg med té. Förr drack jag alltid kaffe på morgonen men numera låter jag den första koppen kaffe intas på jobbet. Jag är ofta på plats en halvtimma innan jag börjar för att hinna sitta en stund i personalrummet, möta upp kollegor och stämma av. Vi har aldrig morgonmöten på den här skolan men de jag jobbar närmast med träffas och kollar av läget. 


 

I helgen köpte jag 8 nya kaffe/té-muggar. Jag älskar de här som är utan handtag och kom i 4 olika färger. Muggarna jag hade innan är egentligen jättefina men de var liksom inte jag. Kanske tar jag med dem till jobbet så jag kan använda dem där. 


Freja och jag har skaffat oss nya rutiner sedan Kimmo gick bort, det rör sig om allt ifrån tiderna vi promenerar på, rundorna vi tar,  till mat- och lektider. Det är lite intressant att se hur fort hon ställer om sig till nya vanor. Vi går ut lite tidigare på morgonen och går lite längre, allt för att få ur tösen så mycket energi som möjligt. Hon älskar att jag numera alltid använder flexikopplet för då får hon utrymme att springa och sträcka ut. 


 

I morse var vi på plats i Trädgårdsföreningen vid 06:30. Det var superkallt, tyckte jag iallafall, då det blåste. När vi är ute lite tidigare slipper vi alla andra hundägare som är och rastarsina jyckar.  Skönt då Freja är lite besvärlig vid hundmöten. Det var väldigt vackert med snön, vattnet som porlade och alla träd som naket sträckte ut sig mot himlen. 


morgonen går vi alltid till Trädgårdsföreningen men på eftermiddagarna försöker jag variera. Jag minns att förra året så blev jag ganska mätt på att gå samma rundor. Nu brukar jag gå Sankt Larsgatan bort mot US och där följa ån antingen bort mot naturreservatet eller så viker vi av och snirklar oss runt omgivningarna runt vattentornet. 


I dag har jag haft en av mina två långa arbetsdagar så det har inte blivit mycket gjort på hemmaplan. Mest lite småfix och sen fastnade jag framför en serie. Nu börjar det dra ihop sig mot läggdags. 


Jag önskar er god natt och hoppas ni får en fin morgondag. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards