Alla inlägg den 16 januari 2022

Av Mia - 16 januari 2022 06:59

... Har guld i mun. Stämmer väl på mig. Jag älskar mina tidiga mornar. Omsluten av tystnaden både i huset och utifrån. Mörkret är som en trygg snuttefilt och när jag tänder mina favoritljus är lyckan total. Det är så mysigt att hälften vore tillräckligt. Det är verkligen njutbart. 


 

En av mina favoriter. Den har varit fylld med mossa, pärlor och ett par yttepyttesmå stickade vantar. Jag tömde den i går och funderar nu på vad jag ska fylla den med. Kanske dekorationssand men man kan också ha säsongens val, alltifrån blommor, blad eller bär. Just nu ligger nog sanden närmast till hands. När mossan och vantarna låg här i var jag lite på spänn, man vill ju inte ha en eldsvåda när ljuset brunnit långt ner. Eller upp...


Dagen i går var ljuvlig. Jag kände mig helt förkylningsfri, äntligen. Jag fick mycket gjort och fixat här hemma och det är härligt att komma i fatt med de där småsakerna som jag aldrig tar tag i under veckorna. 


 

Det gäller att unna sig. I går missade jag frukosten så det fick bli en härlig brunch istället. Ostäggröra, zucchini, tomat och bacon toppad med Biggans. Så gott och jag höll mig mätt hela eftermiddagen. 


 

Även i går var det ett strålande väder. Så pass att solglasögonen fick följa med på promenade. Ljuset, dofterna, temperaturen och fågelkvittret gav mig vårkänslor. 


 

Vi tog en promenad på ungefär tre kilometer men den tog över en timma. Det finns ju galet mycket att sniffa på för hundarna. Jag låter dem hållas. Jag är inte ute och powerwalkar utan det är hundarnas tid. Det får ta den tid de tar. När de får använda sina nosar blir de mysigt trötta efteråt på ett sätt jag aldrig kan trötta ut dem genom att gå långt. Jo, Kimmo blir fysiskt trött men Freja skulle nog kunna springa både en och två mil utan att mattas som den terrier hon är. 


 

Ån brusade som aldrig förr. 



 

Jag brukar säga att ljuset återvänder efter mitt sportlov men så här såg det ut vid åtta på morgonen. På helgerna känner jag av att det ljusnar tidigare. Det är fortfarande svart på väg till jobbet under arbetsveckorna. 


Efter hundpromenaden och brunchen tog jag en tur till IKEA. Mina ljusförråd är nu fyllda och jag fick även med mig nya gardiner tillvardagsrummet. Utöver det köpte jag en del annat smått och gott. Därefter mötte Elis upp mig på Willys för en storhandling. Nu är även kylen och frysen välfyllda, en stor säck hundmat kom också med hem så nu klarar jag mig utan problem en dryg månad. Jag kommer bara behöva kompletteringshandla småsaker. 


I dag ska jag jobba lite, har bland annat en del inläsning inför seminariet på torsdag. Då det är söndag har jag som vanligt tvättstugan. Jag gillar att tvätta på söndagar för då är allt fixat och klart inför veckan. Bara att vraka och välja vad jag ska ha på mig och att alltid lägga sig i renbäddad säng på söndagskvällen har blivit ett beroende. 


Jag ska även se om jag kan lyckas få upp gardinerna i vardagsrummet. Förmodligen fixar jag det inte själv, gardinstången är galet lång och med fyra längder på blir det rätt så tungt. Eventuellt måste jag ringa in en hjälpreda. Kanske kan jag muta med min fantastiska champinjonsoppa som lunch. 


Hur som helst, jag hoppas ni får en glimrande söndag. 

  



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards