Direktlänk till inlägg 16 april 2015

Känner livet i mig...

Av Mia - 16 april 2015 18:15

Abbes farsa var en skön typ. Grav alkolist men en knasig prick. Skildrad med värme och kärlek av allas vår Astrid. Hon beskrev många härliga typer men framförallt lyckades hon förmedla känslor på ett strålande sätt. Många av dem kan vi väl alla känna igen oss i. Vem vill inte som Ronja skrika ut ett härligt vårskrik, eller sätta sig på tvären likt Lotta (hon på Bråkmakargatan, ni vet) eller som en av mina andra favoriter Emil som kryper ur skorstenen som en annan byling för att sedan gå o ta ett kvällstopp med sin älskade Alfred (o proppa truten full av snus). 


Tänk så mycket fint vi fått med oss av vår älskade Astrid. Men i dag kanske jag tänker mer på en annan storartad författarinna. Mamman till Totte och Emma; Gunilla Wolde. Jag älskade när min mamma läste dessa böcker för mig. Jag var överlycklig när jag själv kunde läsa dem och givetvis har jag köpt  dessa böcker till mina egna barn. Även filmerna har funnits hos oss. Senaste i går citerade jag en Tottebok (Totte går ut) när jag drog på mig mina strumpbyxor.... "Det här var ena sega strumpbyxor".  Underbart att det finns människor som ägnar sitt liv åt att ge oss andra en annan verklighet. 


I dag är jag utan sega strumpbyxor. Kör snarare Rasmus på luffen-stil med trasiga jeans.  Jag känner livet i mig och är glad och nöjd. Mer än nöjd faktiskt. Mina elever i år 6 lyckades kanonbra på de två första delarna av NP i engelska. Det är ju inte bara nervöst för dem, jag väntar ju nervöst på kvittot av hur min undervisning har motsvarat kraven. Läsa och höra gick kanon. I morgon kommer skrivdelen. Jag är just nu jobbigt medveten om att jag nog lagt för lite fokus på just skriva. Ja, ja då vet jag ju vad vi måste pyssla med de kommande två månaderna. 


Jag sitter och lurar lite på Mats altan. Det är så skönt i glasrummet. Vinden viner men solen värmer. Fågelkvittret når mig genom glasrutorna och jag njuter, fullt ut. Ja, jag känner verkligen livet i mig. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards