Alla inlägg den 7 november 2014

Av Mia - 7 november 2014 18:09

i går morse var det inte utan att jag fick adventskänsla och längtan efter glögg, pepparkaka och brieost. Snön som föll och snön som la sig, bäddade in hela stan i en underbar mjukhet. Jag bara älskar det dämpade ljudet som uppstår när det vintervita isolerar och framhäver. Allt det fula försvinner och kvar blir bara en underbar renhet. Omgivningarna ser så mycket oskuldsfullare och oskyldiga ut. 


Som jag längtat efter den här fredagen. Det har varit en tung vecka på jobbet. Tung men otroligt rolig och stimulerande. Nya lokaler, nya möbler, nya kollegor, nya rutiner, avsaknaden av möbler, allt för många kartonger att packa upp men till slut kommer belöningen för slitet. Den dimper ner som en överraskning när jag får möta mina elever. När vi skrattar tillsammans eller när de suckar, bara för att, när jag ska hämta dem. I dag fick morgonen en extra överraskning i form av ett utlöst inbrottslarm som visade sig vara ganska svårt att slå av. Tre minuter är låååång tid när trumhinnorna hotar att explodera. 


När arbetsdagen var slut tog jag min fyra minuters cykeltur hem. Det är inte klokt så nära och bra jag bor. Kimmokillen blev galet glad när jag kom och promenaden var renande och uppfriskande. Efter en liten paus så var det tid att packa helgväskan. Jag har nu, nära nog,  två dygns semesterkänsla att se fram emot. 


Glögg, pepparkaka och brieost har redan avnjutits. Det var precis så gott som jag föreställt mig. Jag tackar omigen Karro i tanken för att hon lärde mig att gilla denna gudomliga trio. Snart ska vi ta en stund i bubbelbadet, äta varma räkmackor, dricka bubbelvinet som passande nog heter Mia och sedan bara vara. 


Det är så skönt att bara få vara. Inte behöva göra en massa. Känna att det är helt ok att slappa framför nån gammal repris eller brasan, se en film, bara vara nära, promenera hunden, diskutera utan att nån måste vinna eller som nu... Ta en stund för ett blogginlägg. 


Livet är det som sker varje dag. Det är dagarna som går, som vi lägger i minnets ryggsäck. De fina stunderna och lyckliga ögonblicken väger lätt. Jag håller på att städa ur min. Rensar ur sånt jag inte längre vill bära omkring på och strukturerar om så att det ska finnas plats för allt det fina och goda jag får vara med om. 


Tacksam? Nöjd? Glad? Avslappnad? Jaa, det är precis så jag känner mig just nu. 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards