Direktlänk till inlägg 2 augusti 2023

NÄR MAN KÄNNER SIG DUKTIG ELLER...

Av Mia - 2 augusti 2023 12:57

... bara effektiv och verksam. 


Ja, även den här sommaren har varit en ganska smärtsam och inskränkt historia. Men å andra sidan så vet jag ju att EDS påverkar kroppen på detta sätt. De allra flesta med min sjukdom är heltidssjukskrivna. Just nu är det höften som spökar, sedan januari. Jag har ätit naproxen, kortison, fått sprutor, sjukgymnastik och akupunktur. Jag har bra dagar och mindre bra dagar. 


 


Den här veckan har jag trotsat det onda genom att tvätta, dammma, dammsuga, svabba och träna. Läkaren säger att det inte förvärrar mitt tillstånd utan att jag kan "ta i lite". Är dock orolig hur det ska gå när jag börjar jobba nästa vecka. Men som min fina chef skrev i ett mail "Hälsan först". Av 7 chefer har 6 varit helt fantastiska. Tacksam att jag "valt" rätta arbetsplatser. Jag har faktiskt bara haft 4 under mina dryga 25 år som lärare, chefer alltså. 


I dag har jag hunnit varit hos min sköterska för provtagning, tränat och sedan gått en långsam promenad runt ån. Det finns löpband på jobbet men jag går hellre ute så jag får dagsljus, frisk luft och lite att titta på. Det låter, när jag vandrar runt i staden, som att Linköping har många turister. Jag har hört både nederländska, tyska, danska, franska och ev italienskat. Kul! Linköping är en fin stad. Påminner lite om Tallin med sina slingrande gator, gamla byggnader och vackra torg. 


Mellan alla "måsten" och serier så väcker jag hjärnan till liv, jobbmood., med lite tankeväckande läsning. Den ena boken har jag läst sedan tidigare men bläddrar och kollar mina överstrykningar. Jag hittade också mina anteckningar från några föreläsningar vilket alltid är bra att påminna sig om. En vecka kvar till jobbstart och jag längtar verkligen. Är sååå nyfiken på hur det gått med renoveringarna. Skolan är på väg att bli den lyxigaste och den mest elevanpassade som jag arbetat på. Utemiljön är stimulerande med alltifrån uteklassrum till olika klätter- och gungställningar. En konstgräsplan har vi också tillgång till. Inomhus har ljudet helt dämpats genom anpassade golv, väggar och annat. Jag är faktiskt inte så lite stolt över att vara en del av en nystartad skola. 


 

Nu ska jag ta en liten lunch och sedan läsa en helt "vanlig" skönlitterär bok. Jag har något kapitel kvar på "Där kräftorna sjunger" men pendlar mellan den och Denise Rudbergs "Det första chiffret". Rekommenderar båda böckerna väldigt mycket. Älskar böcker där jag får googla fram kartor, kolla årtal och se hur väl det stämmer med verkligheten. 


 


Nu önskar jag er en fortsatt fin onsdag. 


 
 
Kristine

Kristine

2 augusti 2023 17:08

Ha en fin midtuke-dag du også ^^

http://slossplassen.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2023 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards