Alla inlägg den 29 december 2021

Av Mia - 29 december 2021 08:06

 

Mina mellandagar startar på bästa sätt, i total lugn och ro. Jag vaknar tidigt utan att klockan ringer, går upp sätter på kaffe som jag dricker upp till hälften innan det är dags för första turen med hundarna. Därefter blir det Nyhetsmorgon på tv eller någon serie och jag sippar i mig resten av kaffet. För att ytterligare inplantera i min kropp och själ att totalt lugn och stressfrihet råder tänder jag massor med ljus. Jag tänder även Stinas lykta på balkongen. Den lyser så fint och skapar vackert glitter tillsammans med julkulorna som också kommer från Stina. Många har ju lämnat oss alldeles för tidigt men det går inte en dag utan att jag minns dem. Så länge vi tänker på och talar om dem lever de vidare med oss. 


Eftersom min jul blev inställd pga först huvudvärk och sedan feber gick den ganska så obemärkt förbi. Jag sov bort uppesittarkvällen och julafton. På juldagen vände det och på annandagen var jag i princip symtomfri. Av tradition passade jag på att beställa pizza från kvarterets egen pizzeria. Tyvärr är den snyggare än vad den är god. Kanske berodde smaklösheten på min krasslighet...


 


Här i stan, som på så många andra ställen i vårt avlånga land, kom det snö lagom till jul. Inte mycket, bara några få centimeter, men det lyste upp och mjukade till den annars lite kantiga tillvaron. 


uppesittarkvällen blev inställd i sista stund tog vi igen det i går. Alla tre barnen kom och vi hade en superhärlig kväll. Myskläderna var på, i mitt fall blev det min nya julpyjamas. Så skönt att umgås ganska så kravlöst, pyssla lite, fixa till maten och småprata under tiden, spela spel och bara vara. Jag älskar dessa stunder. 


 

Godisbordet laddades upp. Som vanligt var det i överflöd. Varför ska det vara så? Blir man lyckligare av överfulla skålar? Jag blir ju ändå allt annat än lycklig sen när jag måste slänga allt som blivit gammalt. 



Full koncentration!

 

   

Det döljer sig en konstnär i oss alla även om vi alla får väldigt olika resultat. 

 

 

En trevlig aktivitet att göra för ungdomarna medan jag grilljerade skinkan. Nu så tar jag ju genvägen genom att ha både färdiga pepparkakor och färdig kristyr men jag tror de tyckte det var roligt ändå. Dessutom så blev det en mobilfri stund. Vanligtvis slutar det ofta med att vi alla sitter och scrollar men det blev inte så mycket av den varan i går. 


 

Gissa om det doftade och fortfarande doftar ljuvlig jul här hemma. Underbart!


 

Tomten hade varit här och lämnat en hög med klappar till julklappsspelet. Vilken tur att jag har öppen spis för jag tror inte tomten har vår nya portkod. 


 

Julklappsspelet! Många bra klappar var det och jag tror att alla var nöjda efteråt. En campinglampa, massagekudde och handduksset var åtråvärda men också sällskapsspel, mjölkskummare och godis. Jag tror att jag och barnen har hittat en ny, fin tradition. 


 

Plockepinn blev en fin avslutning på kvällen. 


Nu fortsätter mellandagarna ett par dagar till. Jag ska ta en sväng på stan för att hämta ut paket och kanske kolla lite på rean. Jag måste komma i håg att köpa nytt batteri till brandvarnaren och propplösare till badkaret. Ja ni hör ju, vardagssysslorna tränger sig på. Det har jag inget emot för jag uppskattar vardagarna. 


Nu önskar jag er en härlig onsdag. 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards