Alla inlägg den 8 juli 2020

Av Mia - 8 juli 2020 08:41

Onsdag i dag men jag måste ändå börja med att berätta lite om min fina tisdag. Den började givetvis så som nästan alla mina dagar börjar. Kaffe, blogg, kattmys, Nyhetsmorgon och frukost. Därefter blev det lite jobb i form av att läsa in mig lite på ämnet autism. Jag har jobbat med autistiska barn under många år men det jag läste för tio eller ens fem år sedan kan nästan räknas som inaktuellt. Inte totalt men man forskar ju kontinuerligt i ämnet och jag behöver uppdatera mig. Nu läser jag en bok av Christopher Gillberg. Jag har inte kommit så långt men det verkar informativ och bra. Boken heter Essence och där kan man läsa om tidiga symtom att vara uppmärksam på men också hur man kan och bör bemöta barn med autism. 

 

 

 

Just nu är jordgubbarna väldigt fina och underbart goda. Jag köpte två liter i går då min bror och hans fästmö skulle komma på en snabbfika. Gubbarna var så söta i sig att man kunde tro att jag sockrat dem men det behövdes inte alls. Jag tror att säsongen alldeles strax är över och i år gick priset aldrig ner under 40 kronor per liter, i alla fall inte på den Ica-butik där jag handlar. 

 

Det var superroligt att träffa brorsan och hans tjej. Givetvis på behörigt avstånd, då bror är i riskgrupp,  med fika utomhus. Dessvärre känns det som det alltid är för kort tid. Vi hinner aldrig prata klart och färdigt. Vi liksom bara skrapar på ytan av ett dussintal samtalsämnen. Jag hoppas vi hinner ses lite mera i sommar och prata så där mycket att det faktiskt kan uppstå en tystnad. 

 

 

 

 


Jag är på inget sätt någon miljöslav men när jag kan försöker jag tänka mera hållbart. Jag köper gärna påfyllnadspåsar med hygienartiklar, kryddor, rengöringsmedel och liknande. Att källsortera är en självklarhet likaså att återvinna. Det här med att välja återvinningsbart och hållbart känns viktigt. Just därför har jag nu provat att prenumerera på rakhyvlar. Mina flöden på sociala medier har svämmat över med reklam om en rakhyvel med miljötänk. Estrid tillverkar en hållbar hyvel med hållare i metall, blad som är återvinningsbara och minsta möjliga plast. I går kom mitt startkit. Det var så himla gulligt, förpackat i återvunnen kartong och papper. Kanske "går jag på" en hypad produkt men det kändes bra. Det bästa var nog att jag nu slipper tänka på att köpa blad för det kommer att komma nu med lagom intervall utan att jag behöver tänka på det. Att det dessutom följde med en hållare till duschen kändes kanon. Som det varit nu ligger hyvlarna på en lite hylla i duschen och de åker ständigt ner på golvet när jag rör mig i duschen. Givetvis lossnar bladet varje gång och risken att trampa på den och göra sig illa är överhängande. Ett litet gulligt fodral att stoppa ner hyveln i följde också med, perfekt om jag ska ta med mig den när jag är ute och far. Estrid heter företaget om nån mer blir sugen på att testa. Jag valde ett puderrosa set då det är min absoluta fovoritfärg. 

 

    

 


Vädret var väldigt mysko i går. Sol, regn, solregn, blåst, mer regn, svart himmel och flertalet regnbågar. Jag älskar regnbågar, alla himlafenomen imponerar och fascienerar mig. Norrsken står på min bucketlist. 

 

 

ROGGBIV = röd, orange, gul, grön, blå, indigo och violett. Där har vi regnbågens samtliga färger som på ett perfekt sätt smälter samman. 

 

I dag får det bli lite träning på förmiddagen då jag senare i dag ska in till stora staden för en dejt med en "gammal" kollega. Vi har redan en lista med samtalsämnen som vi via sms bara skrapat på ytan. Under jobbdelarna av året så består kontakten mest av sms och då är det svårt att diskutera på djupet. Nu får vi chansen att götta ner oss ordentligt. U är en av de vänner som hänger med sedan min tid på Ektorpsringen. Då umgicks vi och hade barnen med, nu för tiden är det bara vi två. Att ha med våra män har egentligen aldrig varit aktuellt för vi två behöver allt talutrymme och dödar varje konversation som rör andra saker än skolans värd. Att vi sedan ca 10 år tillbaka jobbar på olika skolor har egentligen bara taggat upp våra samtal. Det är så intressant och kul att höra hur man organiserar sig och hur skolkulturen är på andra arbetsplatser. Nu har ju inte jag bytt jobb speciellt ofta men Ektorp var en plats där det blåste förändringsvindar konstant under mina sista 9 år där, på gott och ont. Jag har fortfarande svårt attt förstå hur en skola som byggdes upp till något superbra under 8 år sedan kunde raseras totalt det nionde (men det är ett annat inlägg som jag skrev för drygt 2 år sedan). Hur det är där i dag vet jag inte men jag tror att ny ledning och en till stor del ny personalstyrka har lyckats hitta kursen igen. 

 

Nu är det frukostdags för mig innan det är dags att ta tag i dagen. Jag önskar er en fin onsdag.

  

 

 

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards