Direktlänk till inlägg 15 december 2022

NÄR JULLOVET NÄRMAR SIG

Av Mia - 15 december 2022 10:49

 

Den senaste veckan har vi gått från geggiga plusgrader och regnrusk till minusgrader och en lätt snöpudrad värld. Trots att solen lyser med sin frånvaro har hela omgivningen blivit så mycket trevligare. Allt är ljusare och ljuden isolerade. 


 

Den här bilden är tagen i dagsljus innan snön kom. Ni kan ju föreställa er hur vackert det är när snönkommit och det är mörkt ute. Jag får ta svängen förbi och uppdatera er med stadens vackraste torggran. 


 

Konsert- och Kongress är en plats som man som kommunanställd ofta besöker. Här har man verkligen julsmyckat vackert. 


 

Storhunden bara älskar det väder vi nu har. Han har, som jag tidigare skrivit, blivit som 3-4 år yngre. 


 

Freja är en riktig liten fryslort. Håller det sig ovanför -5 grader går det bra. Men i morse, när det var -10 då trippade hon på tre ben efter en liten stund. Det blir fasligt kallt om tassarna. 


 

Belvederen i skymningsljus. Ett  väldigt vackert landmärke i staden. 


 

Tidig morgon i Trädgårdsföreningen. 


 

Vattenfallet vid ån. 


Så härligt och tacksamt att rasta hundarna i området kring vattentornet. 


   

Min julläsning levererades i veckan. Jag har redan tjuvstartat med Tatueraren i Auschwitz.


 

Min fina kollega bjöd på persisk "rispudding" med smak av saffran och rosvatten. Jag älskade det. Och hur gulligt var det inte att hon hade med sig i burk till mig i dag. Den ska jag äta med glädje under julen. 


 

I går var det julbord tillsammans med jobbet. I år var vi på Konsert och kongress. Maten var väldigt bra och det fanns mycket att välja på. Ni som känner mig vet ju att fovoriten är allt det kallskurna. Jag saknade dock min "vanliga" sylta. Här fanns bara en relativt hård variant som var gjord på oxkind. 


 

Som den morgonmänniska jag är går jag upp innan fem, tänder ljus och ser dagens avsnitt av julkalendern. Årets kalender, den försvunna kronprinsen" är den bästa på många år enligt mig. Tyvärr vaknade jag med både halsont och hosta i dag. Hoppas det stannar på den här nivån, jag har varit tillräckligt med sjuk under hösten. Ångrar lite att jag ännu inte tagit covidspruta nummer 4. Hade tänkt göra det under lovet. Men jag hoppas och tror att det här bara är en alldeles vanlig förkylning. 


I kväll är det återigen tvättdags men jag ska också slå till och baka saffransskorpor som jag ska bjuda på när vi har avslutning. 


Ha nu en riktigt fin torsdag, nu är strax min lunchrast slut och jag ska gå och var matsalsvärd. Det kan bli en stökig historia då det i dag serveras julbord. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards