Direktlänk till inlägg 8 april 2022

DET ENDA SOM ÄR PÅ MIN SIDA

Av Mia - 8 april 2022 15:14

  Japp, vädret är på min sida. I allafall om man tänker på smutsiga fönster som behöver tvättas. Jag hade lovat mig själv att putsa fönstrena när gruset på gatan var uppsopat. Men först var det för kallt och sedan kom regnet. Då beslöt jag att göra det på lovet. Nu slapp jag göra det i helgen då väderprognosen lovade både kyla och nederbörd. Gött för mig. Men  i dag  ska det visst bli lovets enda soliga dag så då slipper jag nog inte undan. Fönstret på baksidan, alltså vardagsrumsfönstret, kan jag iofs ta när som helst då balkongen är en inbyggd modell.  

 

Under fredagen var det varit klassisk mötesdag men lite annan form av möte. Vi hade "verksamhetsuppföljning". Ett arbetssätt som jag inte är van vid från tidigare kommuner. Vi i utvecklingsgruppen analyserade resultat och måluppfyllelse tillsammans med vår verksamhetschef. Otroligt givande och jag kände mig så hoppfull efteråt. Vår skola och dess organisation är inte ett år gammal än och vi bygger strukturer, rutiner och letar efter den gemensamma grunden att stå på. Dessutom genomgår våra skollokaler en genomgripande ombyggnation. Jag är så previligierad att få vara med om detta. Hur många får vara med och starta en skola från grunden? Jag tror det är once in a life time. 


Jag skrev ju att vädret var på min sida, det är tur det då så mycket annat gått emot mig. Mobilen, som jag haft mindre än ett år, havererade. Det gick så klart inte på garanti och skulle kosta 7000 att laga. Helt knäppt då exakt samma modell nu kostar 6000 att köpa. Så det fick bli till att beställa en ny. Så länge får min gamla, gamla 8:a med sprucken skärm rädda mig. Jag var jäkligt frustrerad en stund men nu har jag släppt det. Det är min nya grej. Att tidsbestämma tiden då jag får älta. Ibland låter jag mig själv hålla på upp till två timmar men vanligtvis räcker 20-30 minuter. Mycket effektivt! Jösses vad inre energi jag sparat på detta och vad jag kunnat kanalisera "sparad tankekraft" till bättre saker. 


I går upptäckte jag även att min cykel som både var låst och punkterad blivit stulen. Så himla dumt. Onödigt och trist. Då jag inte har bil så har cykeln varit ett trevligt alternativ att använda sig av när det gäller att ta sig runt i innerstan. Jag får se om jag köper en ny. Kanske det får bli en ny för mig men i begangnat format. 

 

 

Den här lilla blåmesen är en äkta narcissist. Under mer än 10 dagar hängde han utanför fönstret till personalrummet. Han flaxade uppvaktande upp och ner mot rutan och lockade på sin egen spegelbild och bjöd upp till parning. Stackaren, han måste ha blivit helt utmattad. Undrar hur det gick för honom sen? Har aldrig varit med om något liknande, kanske är det vanligt? Nån som vet?

 


Nu är det en dryg veckas ledighet för mig. Många reser bort med sina familjer men jag ska hemestra. Eller det ska jag inte alls, jag ska göra saker som jag sparat på hög inför ledigheten. Tandläkarbesök hos min nya tandläkare här i Linköping, läkarbesök, storstädning, fönsterputs (som ni redan vet), igentagning av fika med olika eftersatta vänner, garderobsröj, restaurangmiddag, biobesök och middag med barnen och deras respektive står på min agenda. Det kommer bli ett fint lov. Jag började mina trevligheter redan i går med fika hemma hos Tyra och Peter. Det är så mysigt att få träffa Ozzy. Han är så pratsam och jag tror att han minns att han varit min. Även lille Odin är supermysig. Långbent som attan och mager som ett streck. Nej, han är egentligen inte mager. Han är perfekt men jag har ju aldrig lyckats hålla mina katter på en sund vikt så min referensram är mer av katten Gustavsmodellen. 


Jag ska strax dra i gång dagen. Jag höll mig vaken lite längre än vanligt i går och sov också en timma till. Det var redan ljust när jag vaknade. Nu har jag strax fått i mig dagens första kopp kaffe, nyhetsmorgon står på, strax dags att ta bort mina eye pads som jag behövde lägga på då jag såg ut som ett mosigt troll när jag vaknade. Här kan vi prata bad face day. Vid åtta ska jag ringa vårdcentralen och vid nio har jag min tandläkartid. Ska bli intressant om Smile är lika bra här i Linköping som i Norrköping. 


Jag hoppa ni får en fin vecka och en riktigt trevlig påsk



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards