Direktlänk till inlägg 14 oktober 2021

PIGGELIN

Av Mia - 14 oktober 2021 07:48

 

Jag vaknade kvart i fem i dag och var utsövd och pigg. Det är en känsla som slår mycket annat. Jag värdesätter att ha gott om tid på morgonen och att få vakna till i lugn takt. Kaffe i sängen, tända ljus och morgonmys med hundarna lägger grunden till en bra dag. 


 

Trädgårdsföreningen är magiskt fin i gryningen men sin ljuvliga ljussättning. Trots den mörkare tiden på året stöttar naturen upp genom att lysa upp tillvaron med ett lövverk som går i sprakande färger. 


 

Oktober månad är den "rosa månaden". Vi uppmärksammar och lyfter fram det faktum att många drabbas av bröstcancer, både män och kvinnor. Här i stan är stora delar av belysningen färgsatt med ljust rosa toner under den här tiden. Vackert, vemodigt men också hoppingivande. 


 

När det är klart väder kan jag få njuta av vackra soluppgångar "trots" att jag bor i stan. Staden har sina fördelar, precis som förorter och landsbygd har. Jag blir dock lite irriterad över att människor på landet ofta uttrycker att "det är synd om de som bor i stan" och menar på att vi inte får uppleva stjärnklara kvällar eller fina soluppgångar. Precis som de kan ta sig in till stan för att njuta av kulturliv, shopping och vackra parker kan vi stadsbor ta oss ut på landsbygden för att ta del av dess sceneri. 


Jag har egentligen inte saknat min bil någonting sedan jag sålde den. Jo, kanske lite i somras då jag inte tog mig ut i skogen eller till någon sjö så lätt men inte annars. Jag har kommit att uppskatta bussturerna till och från jobbet väldigt mycket. Under 20 minuter kan jag sitta och bara tänka, drömma, kolla av sociala medier, läsa nyheterna eller bara vara utan att behöva vara på allerten och ha koll på trafiken. Jätteskönt och miljövänligare. 


    

När jag kommer tidigt till jobbet ligger den långa korridoren öde och jag känner ett lugn inom mig. I dag mötte jag däremot fritidshemsbarnen och det gjorde mig så glad. Två härliga barn mötte mig med varma kramar och då känner jag ännu mera att jag är på rätt plats i livet. Det finns inte mycket mer att önska. 


Nu hoppas jag att ni får en fin torsdag. Jag har långdag med föreläsning och seminarie fram till 17. Det sker digitalt så jag tänker åka hem på min lunch så att jag kan delta i lugn och ro. Eftersom det är torsdag kommer jag sedan ägna kvällen åt att tvätta, gå med hundar och kanske dra ihop ett storkok med köttfärssås och pasta. Matlådorna i frysen är snart slut så lite påfyllning behövs. 


Allt väl till er alla!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards