Direktlänk till inlägg 17 mars 2021

17 MARS

Av Mia - 17 mars 2021 08:01

I dag klär jag mig i grönt. Älskar det faktum att varje dag finns det något att fira. Irlands skyddshelgon Sankt Patrick är dagen vikt åt. Mannen som enligt legenden såg till att Irland blev fritt från ormar. PÅ den gröna ön har denna dag firats sedan 1903. Precis som att Irländarna spridit ut sig över världen har även firandet gjort det. PÅ nyheterna i morse kunde jag se många kända landmärken och byggnader runt om i världen som lystes upp i grönt dagen till ära. 


Vilken underbar morgon det var i dag. Ljuset smyger sig in redan vid sextiden och på hundpromenaden är det det ljust som mitt på dagen. Vädret var fantastiskt, alldeles lagom i temperatur och helt vindstilla. Det här ökade antal ljustimmar gör underverk på mina växter. De for ganska illa av att flyttas precis innan vintersolståndet. Nu berättar de för mig hur väl de trivs genom att skicka ut nya blad, skott och ränna i väg på höjden. Sånt gör mig så otroligt glad. En annan rolig sak är att jag tror min dotter ärvt mitt intresse för växter. Det startade med att hon fick skott av mig från olika pallettblad. Nu tar hon skott och planterar om. Jättekul att vi har ännu en sak gemensamt att prata om. 


Nu när jag dragit igång min träning efter ett långt uppehåll är jag extra noga med att ta mina vitaminer. Visst är det så för er med, att när ni precis kommit i gång med en aktivitet och hållt på i 2-3 veckor så kommer förkylningen? Jag har börjat väldigt försiktigt, jag får galen bäcken och ryggsmärta efter varje pass men det vet jag ger med sig efter ett par månader. För att "mota Olle i grind" har jag börjat ta ingefärsshot, magnesium och omega3-kapslar tillsammans med en multivitamin både morgon och kväll. Om det hjälper får vi se. Magnesiumet vet jag hjälper, jag får mindre kramp, mer sällan myrkrypningar och sover mycket bättre. 


 


Det här med kost och träning är intressant tycker jag. Jag kan vara lite dålig med kosten och äter periodvis väldigt ensidigt. Inte så att det är bara skräpmat men jag kan snöa in på tex spetskål och äta det till middag fem dagar i veckan i en hel månad. 


I dag när jag åkte till jobbet så reflekterade jag över hur bra jag har det. Jag kände mig faktiskt lycklig. Lycka är ingen konstant känsla men bara man får ha den en liten stund då och då så kan iallafall jag hantera motgångar och tristess mycket lättare. Den är mäktig den där känslan som bara kommer till en, utan nån yttre påverkan. Plötsligt känns det bara härligt för en liten stund. Jag hoppas jag får fortsätta att må så här bra i själen. Under ett par vårar tillbaka har jag känt mig väldigt nedstämt och tänkt att jag nog är en av alla de som drabbas av vårdepression. Tänk om så inte är fallet? Tänk om det har berott på andra omständligheter. Inte en enda gång när jag åkt hem från jobbet har jag känt vare sig stress, tryck över bröstet eller irritation. Det är väl ett gott tecken om något. 


Nu drar strax min arbetsdag i gång och det känns toppen. Jag önskar att även ni får en njutbar, grön, lill-lördag!







 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards