Direktlänk till inlägg 17 april 2022

PÅSKDAGEN

Av Mia - 17 april 2022 05:46

 


Go morron alla fina! Här blev det en tidig start på dagen. Kimmo har varit oroligare på efternatten än på länge. Jag har tänkt att han kanske har ont i sina leder och inte hittar någon skön sovställning men det var inte det som var problemet. Vid femtiden kastade vi oss ut och tur var det. Han är inte bra i sin mage för att uttrycka sig milt. Efter en halvtimmas vallande runt i Trädgårdsföreningen och runt Birgittaskolan verkade det som att det hade lugnat sig lite. Han käkade massor av gräs så jag gissar att han även mådde illa. Nu är vi hemma igen och jag är tillbaka i sängen med datorn i knäet och kaffekoppen på sängbordet. 


Det var ljust redan när vi gick ut och måsarna skriker sina kärleks-, eller om det är,  krigsserenader till varandra. Helt galet vilka oljud de gör. Oljud var det även i går kväll. Det vackra vädret och ledigheten lockar fram både motorcyklar och sportbilar som är allt annat än tystgående. Min gata verkar vara en sådan som lockar till att trycka gasen i botten. Det är ju en fin raksträcka mellan Drottninggatan och Lasarettsgatan. Så himla skönt att Elis och Peter kunde hjälpa mig att stänga fönstret när de var här. De isolerar ljuden väldigt bra. Ja, alltså fönstrena, det är inte grabbarna som är ljudisolerande. När jag hade putsat fönstret i början av veckan så gick det inte att sänga helt. Kom i det ögonblicket på att jag hade samma problem sist. Jag tror jag får ringa fastighetsskötaren om det. 


Under långfredagen var mina ungdomar hos mig. Tyra och Peter kom tidigare och vi fixade maten tillsammans. Så otoligt mysigt, vi har väldigt roligt tillsammans. Total oförmåga att hålla nån form av röd tråd, vi påbörjar saker som inte avslutas förrän en halvtimma senare då vi kommer på att vi aldrig gjorde eller pratade klart. Det blev ingen påskmat utan istället stektes det kycklingfärs till en tacogratäng. Till den hade vi grönsaker men också friterade tortillabröd. Det var första gången jag använde fritösen sen jag flyttade till Linköping. Jag tänkte så klart, så som man alltid gör "den ska jag använda oftare". 


 



E+T dök upp lite senare och jag fick en superfin påskbukett av fina T. En  ny bekanskap för mig men väldigt angenämn sådan. Jag hade nog inte tvivlat på att det skulle kännas bra. Mina barn har vuxit upp till fantastiska unga vuxna som jag är otroligt stolt över så det skulle vara märkligt om de hittade pojk- och flickvänner som var helt uppåt väggarna. Här har vi en jordnära tjej med ett fantastiskt driv som inte bara är smart utan också ödmjuk och omtänksam. 


Det där med påskpynt hoppade jag i princip över i år. Ett köpt påskris och en liten kruka med påskliljor är det enda jag fixat med. Just därför blev jag extra glad över buketten. Det blev inga påskägg heller, jag hade en stor skål godis, after eight och ungdomarna fick presentkort på bio istället. En gåva som räcker lite längre än ett påskägg. Hoppas jag iallafall. Kvällen blev sen och jag kom inte i säng förrän långfredagen blivit påskafton. Årets rekord för mig. Ni känner ju till mina tidiga kvällar och att jag vanligtvis går upp med tuppen. 


 

Linköpings stad, som så många andra städer, pyntar väldigt fint vid olika storhelger och under säsonger. Dessa två påskharar står på Trädgårdstorget och är gjorda med hjälp av motorsåg. Imponerande och tulpanbädden är helt gudomlig. Extra bra är det att stan helt bojkottat det här med fjädrar. Jag har även sett i mitt IG-flöde att nästan ingen av mina vänner pyntat sitt ris med just fjädrar. Ge det några år så är vi nere på noll. Många har gamla fjädrar kvar och använder dem, det vet jag inte vad jag har för åsikt om. Det ör lite som med äkta päls, vad ska man göra med dem om man redan har dem. Det känns dumt att bara slänga iväg dem också men det är ett ställningstagande att låta bli att använda dem.



 

Min alldeles egna påskpresent. Några anteckningsblock och ett dussin perfekta pennor. Jag är väldigt analog av mig, älskar att skriva för hand med "perfekta pennor" i ett block med lagom tjocka blad i en gräddgul ton. Pennorna ska vara av gelvarianten och helst med 0,5 strl eller tunnare. Biltema sålde förr de bästa pennor jag någonsin stött på. 12 st för ca 60 spänn, tyvärr har de slutat att sälja dem. Dessa var det närmaste jag kommit, kanske är själva pennan lite väl tunn men jag vänjer mig nog. Att jag tycker så mycket om att skriva för hand beror nog på att det jag antecknar fastnar i mitt minne väldigt mycket bättre. Skriver jag på datorn kan jag skriva hur mycket som helst men minns säkert bara 25% av det hela. Stämmer ganska så väl in på den forskning som jag läst angående just användandet av dator i skolan. 


 

Det påskigaste jag ätit under den här helgen är dessa godingar. Men jag måste nog säga att jag hellre byter ut chipsen mot crustader. 


Det ser ut att bli en underbart vacker vårdag även i dag. Jag får se lite vad dagen ska användas till. Jag har tyvärr otrolig smärta i höger axel som strålar ner i hela armen och liksom briserar i handleden och handen. Jag tror att det kommer från en knöl vid höger skulderblad. Kanske kan "bolltricket" fungera. Alltså att jag använder en massageboll och masserar mig själv genom att antingen lägga mig på bollen eller om man vill a en mildare variant, ha bollen mot en vägg och trycka ryggen mot bollen. 


Jag tror det är veckans fönstertvätt och storstädning som ställt till det. När jag strök in mina städhanddukar så var de 14 (!!!) stycken så jag har tydligen städat lite utöver det vanliga. Ångmoppen har dessutom varit framme i princip varje dag och den kan vara lite tungkörd. Den ska fram även i dag då en mindre olycka skedde på vardagsrumsgolvet. Inget som Kimmo kunde rå för och jag skäller aldrig på hundarna om något sånt skulle hända. Det är inte deras fel att matte inte vaknat i tid eller om jag inte lyckats läsa av deras signaler. 


Nu hör jag dock att Kimmo ligger och snarkar vilket borde betyda att det lugnat sig i magen och att han somnat ifrån det onda. Jag tänker ändå att jag behöver ta en tur till affären och köpa fiskblock. Det får bli ett par dagar med skonkost för honom. Ris, fisk, morötter och lite buljong brukar fungera fint i sådana här lägen. Bra att jag är ledig både i dag och i morron. Säkerligen är han stabil till på tisdag när jag återgår till jobbet. 


Det blir en kortvecka vilket är ganska så skönt. På onsdag har vi i EHT en hel fortbildningsdag. Den är digital men man ska sitta tillsammans i sitt team. Min rektor är klok och har bokat in oss på annan plats, Scandic hotell. Att jag tycker det är smart är för att sitter vi på skolan så kommer vi att bli störda flera gånger om. Det händer så mycket under en dag med eleverna som man känner att man måste ta med sin chef, kurator eller skolsköterska. Är vi på annan plats så löser personalen oftast problemen på egen hand. Och vi är ändå bara ett sms eller mail bort om något större skulle inträffa.


I torsdags anordnades en demonstation i Skäggetorp. Medier har skrivit spaltmeter om det och privatpersoner har skrivit än mer. Det finns så många åsikter och tankar om det inträffade. Jag försöker vara försiktig i mitt tyckande kring det som skett då det handlar om området jag arbetar i. Jag har nog aldrig varit rädd där och det är otroligt fint, välplanerat och grönt område och de människor jag träffar är helt fantastiska, stora som små. Det är obegripligt för mig att en dansk person ska färdas genom Sverige och bränna koranen. Herregud! När jag skriver det så ser jag hur fullständigt dumt det är. Det skapar aggressioner och motstånd, vilket är exakt det syftet han har. Tyvärr blir det på den nivå att polis attackeras av motdemonstranter och sen så kommer socialamedierdrevet mot polisen. Skadegörelse för miljoner och illa tilltygade blåljuspersonal. Jag är tacksam för att det finns de som vill bli poliser, att de som redan är poliser väljer att fortsätta jobba som det. 


Nu så har krasslighunden vaknat till, han vankar och går runt och sväljer så jag tror det är dags för oss att ta en extra sväng. För säkerhetsskull. 


Hoppas ni alla får en fin dag med sol, sill, ägg eller vad ni nu önskar. 

  




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards