Direktlänk till inlägg 30 oktober 2020

TID FÖR OMTÄNK

Av Mia - 30 oktober 2020 09:38

God morgon vänner!


Då så har vi drabbats av lite strängare restriktioner pga Vovid-19. Ingen strosande i affärer eller fikande, inte ens om man håller avstånd. Jag gissar att vi har alla respektlösa människor att tacka för det. Alla som kört på som om ingen pandemi funnits. De som tog första tillfället i akt att boka en resa på höstlovet, som trängts på krogar och i barer och liknande. Förmodligen de som tror att de är odödliga för att de tränar regelbundet, äter rätt och tror sig vara i sitt livs form. De måste vara lätt dumma i huvudet som inte tagit till sig att viruset slår helt oberäkneligt. Unga starkt, medelålders i fin form har ju hamnat i respirator och tom avlidit medan vissa äldre har klarat det mycket bra. Vi bär ju alla ett ansvar inför varandra. Var är solidariteten? 


Jag tänker på alla som jobbar inom vården. Som de slitit och utan möjlighet till återhämtning i form av semester eller ens vanlig helgledighet. Nån skrev på sociala medier att "de har ju haft det lugnt ett tag". Ja, lugnare på coronafronten men alla andra fortsätter att vara vanligt sjuka och uppta platser inom vården. Lägg därtill ett antal coronapatienter som kräver så mycket extra i form av specialutrustning och behandling. Ni inom vården, ni är faan mina hjältar. Jag önskar jag kunde göra något mer för att stötta er än att hålla avstånd och "isolera" mig efter arbetstid. 


Ja, jag ska nu enligt de nya riktlinjerna inte träffa andra än de jag bor med... Jag har ett stort gäng med kollegor på jobbet jag inte bor med och ett 20-tal elever som inte har samma adress som mig heller. Att jag träffar dem i lokaler där jag inte kan hålla avstånd räknas inte. Bara i mitt arbetsrum står 5 skrivbord på en yta av ca 10 kvm. Svårt med avståndet där...


Jag får göra mitt bästa. Hålla tummarna för att viruset tar omvägen förbi min arbetsplats. Fast iofs har jag ju redan kollegor där som drabbats. Jag har full förståelse för att skolan är en viktig funktion för att hela samhället ska kunna fortsätta och fungera. Men det måste kunna göras mera. Kanske kan man ha varannandag-undervisning med en halva av klassen i taget. Då kan vi hålla avstånd och det blir kanske mer intensivundervisning. 


I dag skulle jag ha träffat Systeryster men valde att ställa in. Det skulle kännas kriminellt att strosa runt på stan och sedan ta en kaffe på ett fik. Det får bli hundpromenad utomhus med dottern istället. Vi bor ju inte heller i hop men sågs tidigare i veckan och varken hon eller jag har träffat någon annan sen dess. 


Jag väcktes ganska tidigt av sms-signal som meddelade att mina paket kommit. Ett från Apotea och ett från Shein. Precis vad jag behövde när mycket runt omkring är rörigt och stökigt. Allergimedicin och vitaminer är väl inte superkul men barnen behövde det och på Apotea är det galet prisvärt. Så nu finns det både tabletter, nässpray och ögondroppar till sonen. Tyra ska få kosttilskott för veganer. Från Shein kom 4 blusar och två härliga ponchos. Det känns som en härlig höstpresent till mig själv. 


 


Nu så hoppas jag att ni följer de nya råden. Det kanske kan bli lite tråkigare och för mig är det illa att inte få gå på gym då min kropp far illa av det redan efter en vecka. Jag får försöka balansera upp det med långsamma hundpromenader och de "hemmaövningar" som sjukgymnasten givit mig. 


Ha en underbar fredag!

 
 
Vonkis

Vonkis

31 oktober 2020 10:29

Jag var ute en sväng igår kväll och det såg ut som vanligt på restaurangerna runt torget :-(

http://vonkis.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Av Mia - 13 december 2023 17:30

Förrförra helgen blev en helg tillsammans med bästa kompisen. Hon har ställt upp så mycket för mig under tiden jag var gipsad så jag beslöt att bjuda henne på julbord.      Vi var på hotell Ekoxen som var julpyntat och vackert. Vi fick ett bra...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards