Alla inlägg den 17 augusti 2020

Av Mia - 17 augusti 2020 06:24

God morgon!


Jag gissar att ni, precis som jag, njutit av en strålande helg. Solen har inte sparat på krutet och värmen har nästan varit brutal. Jag har haft förmånen att tillbringa många timmar vid vattnet vilket gör värmen mindre påtaglig. Alla har inte tillgång till vare sig bil eller båt men till många platser runt om i Östergötland går det bra med busstrafik. Man kan utan problem ta sig ut både till Arkösund och Harstena utan att ha båt. Bara ett litet tips. 


 

Under lördagen fick lilltjej följa med, hon älskar att få springa lös och vara på upptäcktsfärd. Jag känner lätt oro över huggormar och havsörnar. 


 

Bilden ger inte riktig rättvisa åt naturen. Platsen jag står på här är ett ca 10 meter högt berg så utsikten var magisk.


 

Till skillnad från Glan och Bråviken är vattnet i ytterskärgården väldigt klart. 


 

Sol, vind och vatten...


 

Även tjejen kunde ta det lite chill och bara ligga och sola. Som hundägare får man ändå vara vaksam, även hundar kan bli solbrända och få solsveda. 


 

Naturen bjöd på en färexplosion med den klarblå himlen, mörkblåa havet, silverfärgade lavar och lila ljung. Det var även ovanligt många humlor som smaskade på ljungen. 


 

Lördagen bjöd på snabbmat. Jag var inte sugen på pizza eller liknande utan jag tog en Ost-och skinksallad från Blacka Pizzeria. Det var en gigantisk protion så det räckte till frukost också. 


Även gammelhunden vill ha närhet och gos emellanåt. Finaste Kimmo, älskar nästan sönder honom. 


   

Söndagsmorgon och jag gjorde ett felköp genom att ta soda istället för vischyvatten. det funkade men var mindre salt än vischyvattnet brukar vara. 


I Lindö småbåtshamn var vattnet allt annat än klart, det var nästan gult. Helt galet. 


   



 

En favoritvy, Vildmarkshotellet. Det ligger liksom uthällt på bergssluttningen. Jag har varit på hotellet flera gånger och vet att utsikten är magisk därifrån. 


 

Svinsta skär. En liten ö, eller ett skär som ligger i Bråviken mitt emot Vildmarkshotellet. En rolig historia är att det inte alls fanns någon dansbana här innan sången "Dansen den går uppå Svinsta skär" blev till. Sången skrevd´s för att ingå i en östgötsk revy och då behövde man namnet på ett skär i vår skärgård. Valet föll på just Svinsta. Därefter byggde man en dansbana men det blev aldrig någon stor grej, kan hänga i hop med att man måste ta sig dit med just båt och möjligheterna att lägga till är relativt begränsade. 


 

Renfanan lyser som små solar lite överallt så här års. Många kanske ser den som ett oggräs men förr användes avkok på växten till avmaskning, för att stilla kläda och mot generella matsmältningsbesvär. Funkar att ha i sallader också. 


 

Svinstaskär i sin helhet.


 

Intressant att se alla dessa badhytter från vattnet. När man åker på vägen ser man bara vissa av taken men här ifrån kan man se variationen. Somliga hytter var bara som ett förråd och en brygga, andra var som lyxiga små sommarstugor. Pyttesmå förstås men här är väl tanken att man till största del bara hänger när det är sommardagar.


Ja, min helg var bra och jag känner mig laddad på energi. Huden är lätt svedd trots solskyddsmedel med spf 30. När man är på skön så är det nästan omöjligt att undvika direkt solljus. Nu drar ju en arbetsvecka i gång och den kommer göra det med besked så jag gissar att tiden i solen blir begränsad vilket kanske är det bästa för mig just nu. 


Jag önskar er en fin måndag oavsett om ni fortarande har semester eller om ni liksom jag har eett jobb att gå till. 

Kram

  



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards