Alla inlägg den 4 augusti 2020

Av Mia - 4 augusti 2020 10:22

Variation är alltid bra men så är även rutiner. Jag gillar rutiner i vardagen som den vanemänniska jag är. Goda vanor är bäst och jag läste någonstans att det tar 69 (?!?) dagar att skapa en ny god vana. Intressant att det var just 69 och inte 68 eller 70. Förmodligen ett gyllene genomsnitt. Att däremot skapa en ny ovana går på ca 10 dagar. Livet är uppenbarligen allt annat än rättvist. Känslan att man slitit med en ny träningsvana och sen åker på en förkylning, då är allt bortkastat och man får börja om igen. 


En av mina favoritvanor just nu är att gå upp, ropa in Ozzy som får blötmat, brygga kaffe och sedan sätta mig framför nyhetsmorgonprogrammet. I dag fick jag lätt hjärtklappning då reporterna begivit sig upp i en luftballong. På 750 meters höjd kastade hon sig sedan ut för ett bungy-jump. Måste vara min stigande ålder och ohyggliga konsekvenstänk, eller snarare katastroftänk. Jag skulle aldrig på världskartan utsätta mig för ett sånt hopp, jag skulle inte ens tänka tanken att att följa med i en luftballong.   

Man får ändå beundra dessa unga, modiga människor som provar på nya saker som sätter fart på adrenalinnivån i kroppen. I min ålder är man tacksam att slippa känslomässiga bergochdalbaneturer. 

 

 

Den allra första ringblomman har slagit ut. Vilken färg! Magiskt vad naturen kan leverera. Jag ska komma i håg att samla in fröna så jag har till nästa år. Även min luktärt är fylld av ärtskidor så jag ska plocka dem och låta dem torka så är jag lite självförsörjande inför nästa år. När jag bodde i radhuset hade våra grannar, Nisse och Ann-Marie, perenna luktärtor. Jag blev erbjuden att plocka av ärtskidorna men det blev liksom aldrig av. 

 

 

Mina egna pelargoner är som tokiga. Båda plantorna kastar iväg ett tjugotal med blomsterstänglar. Ännu en vana, eller rutin, som roar mig och sätter själen i ett skönt läge. Att bara gå runt här hemma och se över mina växter, både plantor och skott. Några behöver vattnas, andra behöver plockas med. 

 

Vissa människor stickar, virkar, bakar, målar, kanske snickrar. Andra renoverar, ställer ut hundar, springer, eller spelar något instrument. Jag tror det viktiga är att man har något som man kan göra medan man låter tanken löpa fritt. Återhämtning och energigivande på en och samma gång. 

 

Nu ska jag fortsätta min dag med både goda vanor och kanske några ovanor men dagen kommer att fortskrida och det kommer att vara en bra dag. 

 

 

 

 




Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards