Alla inlägg den 31 juli 2020

Av Mia - 31 juli 2020 08:23

God morgon på er alla!

 

Nu kliver jag snart in i min sista semestervecka. Det känns ok. Hjärnan börjar ställa om sig och jag märker att tankarna flera gånger om dagen går till små idéer och uppslag om vad jag ska göra. Det gäller att lägga ribban högt från början, ställa krav och sätta rutiner. Att redan från start sätta viktiga rutiner. Jag hoppas på ett bra läsår med möjligheter att lära, utvecklas och gå vidare. 


Under onsdagen tog vi en sväng till Vingåker där den stora outleten finns. Det var absolut inget för mig. Jag är ingen märkestjej. Har noll koll på vad märkeskläder kostar. Att hitta en fin kavaj som är nedsatt 70% och ändå kostar 800 kr kändes inte som nåt för mig då jag köper mina kavajer på HM för 300.


 


För mig ligger lusten i shopping i att hitta fynd och sällan kostar de mer än 200 kr plagget. Jag är helt enkelt en "billig kvinna". Sen känns det mindre bra att tänka på hur produktionen gått till både vad det gäller miljöpåverkan och arbetsmiljön för arbetarna. Att leva miljövänligt och tänka hållbarutveckling eller välja ekologiskt är än så länge väldigt mycket dyrare. Alla kan inte göra allt men alla kan göra något litet. Även jag har mina livsmedel och varor som jag väljer klimat och miljösmart. Numera är jag även superduktig på att använda plastpåsar flera gånger när jag handlar eller att ta med mig "flergångskassar". 


Rosa Ljung. Nu börjar den att blomma och det är så vackert att bege sig ut i skogen. Jag har ännu inte varit ute och letat svamp men hoppas på en lyckosam tur när det är dags för trattisarna. 



   

Jag fyndade på Rusta här om dagen. Ett jätteljus i min älsklingsserie såldes för 129 kr. I vanliga fall betalar jag runt 300 spänn för dem. Jag var lite tveksam till om den skulle vara äkta men väl hemma kände jag att det var exakt samma doft som vanligt. Funderar lite på att köpa på mig några stycken till. Superbra present att ha hemma och ta till när man blir lite överraskad av nåt firande. 



 

Som ni vet älskar jag ju det mesta med tomat som bas. I går kväll satte begäret in och det enda jag hittade här hemma i kylen som skulle funka var den här tacosåsen. Jag hade inte ens chips men det gick bra att skeda i sig innehållet. 



 

I dag är det Tyradag igen. I går träffade jag Elis och vi åt lunch på Pizza Hut. Alltid trevligt att umgås med sina barn och höra vad som händer i deras liv just nu. Elis håller mentalt på att förbereda sig för vidare studier på universitetet i Linköping. Många års studier ligger framför honom  på vägen mot ingengörsexamen i maskinteknik.


Jag ska åka över till grannstaden och jag tror att det får bli en tur på Ikanohuset. Fördelen med det stället är att parkeringen är gratis, det finns många lunchställen att välja på och allt är samlat under samma tak. Det brukar också bli en sväng till en mataffär så att Tyra får hjälp att få hem de lite tyngre livsmedlen. 


Till kvällen planerar jag att göra kantarellcreps. Det var länge sedan jag åt just creps men jag älskar det. Räkcreps, skinkcreps eller svampcreps är mina favoriter. Jag minns att mamma ibland gjorde med typ köttfärs i men det blir inte lika lyxigt och smaskigt tycker jag. 


På tal om mat så hoppas jag på att få till en kräftkväll den närmaste tiden. Kanske bjuda hem alla ungdomar och bara ha det mysigt och trevligt tillsammans. Jag ska hålla ögonen öppna och se om affärerna börjar sälja kräftor snart. 


Nu önskar jag er alla en härlig fredag!

Kramiz

  






Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards