Alla inlägg den 28 juli 2020

Av Mia - 28 juli 2020 08:21

  God morgon på er!


Redan vid 7-tiden var jag redo att kliva upp till en tisdagsmorgon som visade sig vara både sval och mulen. Ozzykatten satt och väntade på att få sitt morgonmål i form av blötmat. Han får det morgon och kväll, en halv påse med mjukmat i sås. De andra två fyrfotingarna vill ut på sin morronkiss och därefter ha varsin tuggpinne. Ja, jag vet... jag skämmer bort mina pälsklingar som om de vore bebisar. Så är det och så får det vara. 


I går var jag en sväng till en av våra grannstäder för att turista lite. Nyköping är en stad som jag mest har passerat på väg till Stockholm. Nån gång när vi åkt buss och den tar svängen genom själva Nyköping så har jag tänkt att det är en otroligt vacker stad. Närhet till vatten, mycket grönska och en historisk känsla som svävar över en. 


 

Nyköpingshus en medeltida borg. Här ser ni kungstornet. Ursprungligen är den en kastral, alltså ett försvarstorn, som sedan är på- och tillbyggt i omgångar. 

 


 

 


Storhetsmän som Birger Jarl, Albrekt av Mecklenburg och min favorit Gustav Vasa har nyttjat borgen och den sistnämnda la tid och energi på att förstärka den. Hertig Karl (IX) byggde senare om den till ett renässansslott. 

 


 


I historieböckerna lyfts Nyköpings gästabud fram. 1317 hölls festligheter på slottet av kung Birger Magnusson. Han passade på att fängsla sina bröder Erik och Valdemar under gästabudet. Han låste in dem i källarens fägelsehåla och kastade sedan, enligt Erikskrönikan, nyckeln i Nyköpingsån. 

 


   

 


Omgivningarna kring slottet/borgen är otroligt vackra. Man har fin utsikt över hamnkvarteren och de gamla vallarna skapar en grön mjukhet med sina kullar. Man har verkligen tagit vara på vattnet som rinner genom staden och det är så snyggt och fint. På promenadstråken kring ån finns en mängd med bänkar men också hammockar att pausa i. 

 



 

 

Hamnen är levande med restauranger, barer, caféer och små matställen där du kan köpa både fish and chips och sushi. 

 


 

 


Det här är ett nytt konstverk för året som kallas Blomman. Jag minns tyvärr inte vad konstnärinnan heter. 



 

 


Området kring ån påminner till stor del om vissa delar av Norrköping. Givetvis finns starka likheter med området kring våra Åbackar och området kring både Kneippen och Strömsparken. 

 


 

 


Ibland hittar man motiv som är fantastiskt tacksamma att fotografera. 



 


Ja, vad säger ni? Är det inte magiskt? Nu är ju den här porten renoverad flertalet gånger men titta på stenarna i grunden. De bär på minnen från en annan tid. Jag vet att man på 2500-talet före Kristus byggde pyramiderna och det är helt obegripligt hur man gick till väga och att det tog runt 200 år att färdigställa dem. I jämförelse med dem är det här ingenting men jag tycker ändå att det är fantastiskt. Inga lyftkranar, inga lastbilar,  inga betongblandare, knappt vettiga spadar, skyfflar eller andra verktyg och ändå kunde man bygga sådana här maffiga borgar. Inte konstigt att människorna blev utslitna och dog tidigt. Jag gissar att arbetsplatsolyckorna var vanliga och inte sällan med dödlig utgång. 



   

 

Glass de luxe på Kajplats 2. Jag valde smakerna körsbär, hallan och karamell. Jag älskar ju körsbärssmaken något enormt både i form av färska körsbär men ännu mera den artificiella smaken som finns i Bärry youghurt och körsbärsjuice. Superhärlig konsistens på glassen och underbart god. 

 


 

 

Jag måste avsluta med gårdagens middag som blev svamptortilla. Jättesimpelt men så gott. Tortilla med svampstuvning, extra gul lök och massor av mozzarella och cheddarost och så ännu ett tortilla bröd med lite riven ost på. In i ugnen en kvart så att det blir både kletig på insidan och frasigt på utsidan. Brödet läggs sedan på en bädd av sallad och tomat och givetvis lite Biggans. Så enkelt och gott och helt perfekt efter mitt pass på gymmet. 

 


Nu önskar jag er en fin tisdag. En dag som inbjuder till att göra inomhusgrejor då det doftar regn och tråkväder. 

Kramiz

  






Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards