Alla inlägg den 24 juli 2020

Av Mia - 24 juli 2020 08:23

God morgon på er!


Igår var det så soligt och fint på förmiddagen. Möjligheten till en utflykt i Sankt Anna skärgård hägrade och självklart nappade jag. Ju närmare kusten vi kom desto mer moln dök upp på  himlen och blåsten friskade i. 12 grader i vattnet och 19 i luften gjorde att jag behöll tröjan på större delen av utflykten. Så mycket solande blev det inte men massor av frisk luft, och det är inte dumt alls. 

Bryggan vid Kalvholmen. Här är det perfekt att lägga i båten på ett enkelt och smidigt sätt. De har en jättetrevlig äldre herre som hamnvärd och han kommer alltid och småpratar lite. 



   

Jag har nog aldrig sätt så många båtar, framförallt segelbåtar på en och samma dag. Vinden måste gjort sitt till för att så många skulle hissa segel och förflytta sig. Många motorbåtar var också ute och så klart en och annan kanot. Det ser så fridfullt ut med kanot eller kanadensare. Jag skulle vilja prova, det är länge sedan jag gjorde det. Jag tror det var när jag var runt 15 år och var på konfirmationsläger på Leonardsbergs kursgård. 


 


Ingen dålig vy det här, inte alls. Perfekt toalett, välventilerad och med utsikt. 


 

Viken vid Småskär. Här var det lugnare och klipphällarna släta och fina. 


 

Det blev en räkmacka till lunch. Den var helt ok men jag saknar de handskalade räkorna, dessa kom från en burk med lake. Bästa räkmackorna brukar jag köpa på Ica Kvantum i klockaretorpet, de är översållade med handskalade räkor och dill. Något som jag önskar att alla som monterar räkmackor ska sluta med är att lägga på citronskivan. Där citronskivan  legat smakar det alltid beskt av skalet. Mycket onödigt. 


 

Det var ganska molning under vår tur men det var ändå ok när man satt i lä. Jag älskar som bekant himlen och alla fenomen som den kan bjuda på. Solen gjorde ändå sitt och trots att jag smörjt ansiktet med SPF 20 var jag ganska röd om näsan när jag kom hem. 


 


Väl hemma igen blev det grillat till middag. Fläskkarré med grillad spetskål och majskolv. Väldigt gott och kålen har verkligen en uppiggande effekt på magen. Det kan hänga i hop med att jag själv åt upp halva kålen vilket innebar ca 500g. 


I dag är det fredag och dags för Tyratid. Jag har verkligen längtat efter henne. Hon tar tåg och buss hit och vi ska starta med att äta lunch tillsammans. Givetvis väljer vi att äta på Lingon & Dill. Jag hade hoppats att de skulle ha den pankopanerade kycklingen men det har inte dykt upp på lunchmenyn de senaste veckorna. Det får istället bli Grönsakstallrik med grillad halluomi för Tyra. Kanske tar jag samma eller så testar jag veckans vegetariska pasta. Oavsett vad vi väljer att äta så är jag övertygad om att det kommer bli supergott. 


Nu önskar jag er alla en fin fredag. 

Kramiz

  





Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards