Alla inlägg den 17 juli 2020

Av Mia - 17 juli 2020 07:09

God morgon och välkommen fredagsfeeling!

 

Så blev det en sån där värdelös natt igen med alldeles för lite sömn. Jag tror jag vaknade vid 4 och sedan bara låg och vred och vände mig i sängen fram till halv sex. När man hamnar i det läget är det bättre att gå upp och försöka sparka i gång dagen istället. Kaffe, morgonpillren och så lite tv medan jag slösurfar  mig genom tidningar, sociala medier och givetvis blogga lite. Så här på sommaren startar alla vettiga program senare än vanligt men det gav mig möjligheten att se 2:ans testbild. Den har jag inte sett förr. 


 


Jag minns hur den såg ut när jag var liten, på 80-talet. 



 

En viss skillnad, eller hur. Jag kan också minnas när jag var som mest sjuk i anorexi och kom hem från skolan. Jag var helt slut och frös givetvis otroligt mycket. Då värmde jag en kopp kaffe och satte mig sedan i fåtäljen och tittade på testbilden. Den digitala klockan liksom hypnotiserade mig. Jag bara satt där och var som helt bortkopplad från all verklighet. Jag behövde sitta så att de bra sifferkombinationerna dök upp såsom 14:14:14, 14:15:16, 15:00:00, 15:15:15, 15:16:17 osv.  Jag kunde utan problem sitta där i tre timmar. Jag gissar att min hjärna behövde det, bara stänga av lite. Eller egentligen var det som så att min kropp fick så lite näring att hjärnan inte klarade mer. En märklig tid i mitt liv som jag kan berätta mer om en annan gång. Ätstörningar är vidriga och nöter verkligen sönder både kroppen, själen och sinnet. 


Under våren fick jag en liten burk av min vän V som innehöll tre små rangliga luktärtsskott som jag planterade om  och lite senare fick de flytta utomhus. Nu kan jag glädjas åt blommor från ljust rosa till mörkt violett. Är inte växtriket helt magiskt. Det finns en blomma, en buske eller ett träd för varje sinnesstämning. 


 


I dag kommer Elis hit för att umgås lite. Jag ska laga köttfärslimpa som är min egen favorit och jag vet att sonen uppskattar rejäl husmanskost. Till köttfärslimpan kommer det bli stekt potatis, lök, champinjoner, broccoli och min egna gräddsås. Jag blir hungrig bara jag tänker på det. Mat är väl något av livets bästa? Jag tycker det är kul att planera rätter, göra långkok och förbereda. När man är i jobbvardagen är det inte lika kul och då är mina veckomatsedlar en nödvändighet. När jag checkar ut från en arbetsdag i skolan finns inte hjärnkapacitet till att känna efter vad jag är sugen på och sedan åka och handla till det. Jag är sällan sugen på något när arbetsdagen är slut även om jag kan vara hungrig. Då är det perfekt att ha storhandlat på söndagen och allt finns hemma för den rätt som just den dagen står på schemat. 


Nu hoppas jag att ni får en fin dag. Solen skiner och jag tror vi får en riktig sommardag. En sån som så många har längtat efter då vi här hos mig haft mulet väder och regn under en längre tid. Så passa på att njuta om du har möjlighet till det. 

Kramiz

   



Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards