Direktlänk till inlägg 14 juli 2020

TISDAG MED TYRA

Av Mia - 14 juli 2020 08:33

God förmiddag!

 

Tisdag igen och inte vilken tisdag som helst. Vår kronprinsessa fyller år. Grattis till henne och till hela Sverige som har en sån fin representant för vårt land. Hela 43 år blir hon. När hon blev 40 fick hon vandringar i present. En mil i vart och ett av våra 25 landskap. Nu har hennes vandringar genom Sverige blivit till en vacker bok, en bok som jag verkligen önskar mig. 


Många tycker att kungahuset kostar mer än det smakar. Det gör inte jag, jag ser det som en förlängning av vår historia. Kungahuset hjälper oss att lära oss av det förflutna så att vi kan ta hand hom framtiden på bästa sätt. Sedan håller jag absolut med om att historien i de flesta fall mest handlar om män, krig och erövringar. Väldigt sällan lyfts det vanliga folkets umbäranden fram och i synnerhet inte kvinnornas. Samma sak inom religionen, bibeln har inte strålkastarljuset på kvinnorna direkt...


I dag har jag en sjuklig täningsvärk. Jag tog i i överflöd i går vilket ger mig en känsla av att vara skadad i dag. Under knäskålarna gör det så in i vassens ont. Jag vet att det beror på att jag är trång där muskler fäster under ben som de gör vid knäna. Samma sak med axlarna, jag får ständigt suprasinatustendinos. Jag har efter ca 20 lärt mig att känna igen det hela och i 9 fall av 10 så tränar eller anstränger jag mig bara så pass att det inte kan uppstå. Jag har lärt känna min kropp men ibland går det fel. Nu får det bli till att vila valda delar och de kommande veckorna får jag fokusera på andra övnignar. 


I dag startar jag dagen med min absoluta favoritjuice. Jag älskar all apelsinjuice nästan oberoende av märke men det finns givetvis de jag tycker bättre och sämre om. Färskpressad står högt i kurs men även Tropicanas juice eller Brämhults. Pago är ändå den jag gillar allra mest. Den är blandad med morot. Syrlig så det kvillrar på tungan men ändå ganska så söt. 9 g kolhydrater är nog onödigt mycket men man får på 3 dl i sig dagsbehovet av vitamin C, E och A. Jag dricker sällan söta drycker men emellanåt är det göttigt att unna sig. 


 


I går ägnade jag mig omigen åt planetering. Det verkar som om det är nån form av strukturerad kreativitet som flödar när jag pysslar med mina blommor. Jag varken sjunger, spelar, målar, dramatiserar eller skapar på annat sätt så det här är nog min grej. 


 


I dag ska jag träffa Tyra och Peter för en tur till IKEA. Jag behöver varken servetter eller värmeljus men något lär nog slinka ner i min krog också. Kanske en fin växt? Man vet aldrig så noga. Det bästa är ändå att jag får hänga lite med två av mina favoritmänniskor.


Nu önskar jag er en fin dag så hörs vi lite senare...

Kramiz

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards