Alla inlägg den 13 juli 2020

Av Mia - 13 juli 2020 08:51

God morgon! 


Jag hoppas ni har haft en bra helg. Min har varit väldigt lugn. Jag har mest sett serier, läst en bok, tränat, umgåtts med pälsklingarna, vattnat hos brorsan och varit och köpt växter. Jag ska göra en plantering med suckulenter till Tyra. Hon hade ett gammalt handfat efter faster Stina som nog kommer bli toppen att plantera i. 


 

Det får bli dagens projekt tillsammans med att plantera några palettbladsskott. Jag ska även nypa nya skott av paletterna. Jag fick med mig en påse med innerkrukor hem från Tyra så nu har jag så att jag kan öka min mångfald med mina färgsprakande favoriter. 


Vädret inbjuder inte direkt till utomhusvistelse men är ändå helt ok. Jag tycker ju att temperaturer över 22 kan vara ganska jobbiga. I dag är det mulet och kanske 17 grader ute så det är perfekt för en långpromenad med hundarna. Kimmo åldras ju 5 år varje dag det är över 20 grader ute. Dagar som i dag blir han som en ny hund. Han bjuder in till lek och orkar gå mycket längre. Det gläder mig och jag får upp hoppet igen, han kanske klarar ett år till. 


När det gäller skönhetsprodukter så är jag väl som den stora massan är mest. Man kör på med det gamla vanliga med kortare avbrott för sådant som är "på modet". Jag minns en tid då man skulle använda olivolja till i princip allt. Jag smörjde in kroppen, hade i håret och även vid rengöring av kladd och när man skulle ta bort prislappar som satt som berget. Nu har jag omigen återvänt till ett annat livsmedel som är himla bra. Kallpressad kokosolja. Det var egentligen Tyra som talade sig varm över oljan och hon hade den tom i håret. Så långt har inte jag gått men jag använder den till väldigt mycket. Den är framförallt bra till händerna för att ge näring år torra nagelband och naglar. Perfekt nu när man håller på och tvättar och spritar händerna i tid och otid. 


 

Jag använder den här sorten, köpt på matsmart för nästan ingenting alls. Den räcker i evigheter och kan användas både in- och utvändigt. Här är några av användningsområdena:


  • Solskydd, rent naturligt solskydd men spf 4, på ett ungefär. 
  • Håller frizzet borta från håret men det gäller att inte ta för mkt och absolut inte i hårbotten för då ser det bara flottigt och orent ut. 
  • Läppglans med balsameffekt.
  • Läkande egenskaper som vid insektsbett, skärsår eller bränd hud. Den är också perfekt om du har sköra slemhinnor i underlivet. Små sprickor läker på nolltid och under läkningstiden så skyddar den mot svedan och obehaget, och vem vill inte dofta kokos mellan benen...
  • Sminkborttagning, envis mascara löser upp sig i ett kick om du tar lite olja på en bomullspad och försiktigt torkar av. 
  • Peeling, blanda olja med salt (av den sort du själv föredrar beroende på vilken effekt du vill uppnå).
  • Rakning, istället för raklödder, du kommer känna skillnad på resultatet vid rakning då hyveln löper smidigt över tex benen och du får en nära rakning som inte torkar ut huden. 
  • Massageolja eller body lotion
  • Smörjmedel, använd på trilskande lås eller gnälliga gångjärn. 
  • Olja in träredskap och möbler.
  • Olja in din gjutjärnsgryta eller stekpannan
  • Vid matlagning
  • Som näringstillskott, ta en tesked varje dag och du kommer uppleva att magen sköter sig perfekt och du får i dig många viktiga fetter som kroppen behöver.

Ja, listan på oljans fantastiska egenskaper och användingsområden kan göras väldigt lång. Här var några punkter. Ska man använda den att steka i så rekommenderar jag att man tar en olja utan den klassiska kokossmaken. Den oljan jag använder går in snabbt i huden vilket är viktigt då man inte vill ha fettfläckar över hela sitt hem.


Nu ska jag ta tag i dagen och börja med en promenad med hundarna därefter får det bli att kolla lite på Downtown Abbey. Jag har sett hela serien och filmen tidigare men jag älskar den verkligen. Sedan ska det planteras lite och annat pyssel ska göras. Det kommer alltså bli en lugn dag som kanske avslutas med lite träning. 


Hoppas ni också får en fin måndag.

Kramiz

  




Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards