Direktlänk till inlägg 1 juli 2020

VAD VAR DET SOM HÄNDE

Av Mia - 1 juli 2020 08:07

I år, i dag fyller Öresundsbron 20 år. Bron som det talats om under hela mitt liv. Skämmigt nog har jag än i dag inte åkt över bron. Kanske ännu en sak att lägga på min bucketlist som annars mest är fylld av saker som kräver att jag tar mig norr om Östersund. 

 

 

 

År 2000!!! Året som många bävat för. Eventuellt skulle hela samhället krascha när vi bytte från 1999 till just tvåtusentalet. Man pratade om att bankomater, datorer, säkerhetssystem, affärers kassasystem skulle haverera helt. Snacka om antiklimax när absolut inget hände. Inget mer än ett sjuhelsikes firande av nyåret världen över. Tv visade firande hela dygnet från hela världen med start på Samoaöarna. 

 

   

Vad hände mer detta spännande år? I mitt privata liv så köptes ett radhus, min förstfödda blev ett år men i övrigt då? Här kommer ett litet urval.

 

  • Svenska kyrkan skiljs från svenska staten.
  • Play station 2 lanseras i Japan.
  • Svenskan Elisabeth Hesselbladh saligförklaras av påven. Lätt att hon försvinner i skuggan av den stora och väldigt heliga Birgitta. 
  • Just på min födelsedag, 11 maj, föds Indiens miljardte invånare.
  • ESC sänds från Stockholm tack vare Charlotte Nilssons vinst året innan med Tusen och en natt. 
  • Katastrofen på Roskildefestivalen under Pearl Jams framträdande.
  • K-141 Kursk, en rysk ubåt, förliser i Norra Ishavet.
  • Sommar OS hålls i Sydney.
  • Oktoberrevolutionen i Jugoslavien inleds.
  • Rembrantsstölden på Nationalmuseum i Stockholm.
  • SJ´s monopol på persontågtrafik upphör. 
  • Svensken Arvid Carlsson får nobelpriset i medicin.
  • Hagge Geigert dör.
  • Inga Gill dör.
  • Ingrid av Sverige, dansk drottning avlider. 
  • Tjadden Hellström dör och lämnar ett hål i svensk men framförallt den norrköpingska underhållningsvärlden. 

Ja, det var en blandad kompott av lite som hände det magiska året 2000. För mig känns det till viss del som om det var nyss. Det är först när jag sätter året i samband med mina barn, där faktiskt bara Tyra fanns till, som jag fattar att det är länge sedan. Om nån säger att den är född 1992 så gör min hjärna en tankevurpa och jag tror  att personen typ går på lågstadiet. 

 

Nu kan jag ändå inte avsluta inlägget utan att scanna av vädret lite grann. Det regnade lite försiktigt till och från i går, vid ett par tillfällen kom det skyfall. I går kväll hällregnade det samtidigt som solen sken. Solregn är något av det vackraste jag vet. 

 


 

I dag blir det lunch för mig tillsammans med Elis. Den lokala restauranden Lingon & Dill ska få sig ett besök. Jag rekommenderar verkligen att ni besöker den. Maten är fantastisk och inomhusmiljön mer än ok. Man kan sitta ute men då är känslan lite mer en enklare pizzeria i centrumomgivning. Det går utmärkt att beställa och ta med mat och på fredagarna har de grillmenyer att ta med hem till fredagsmyset. Perfekt för alla som tröttnat på tacon. 

 

Nu önskar jag er en finfin dag!

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Av Mia - 13 december 2023 17:30

Förrförra helgen blev en helg tillsammans med bästa kompisen. Hon har ställt upp så mycket för mig under tiden jag var gipsad så jag beslöt att bjuda henne på julbord.      Vi var på hotell Ekoxen som var julpyntat och vackert. Vi fick ett bra...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards