Direktlänk till inlägg 13 april 2019

Lördagsmorgon

Av Mia - 13 april 2019 07:10

 

 

Lördagsmorgon och första dagen på påsklovet. Jag vaknar givetvis väldigt tidigt. Ozzykatten kan så dags bli väldigt högljudd när han tassar runt i sovrummet. Han vill ha en portion mat. Den välfyllda skål jag lämnade framme på bänken i går kväll är märkligt nog tom. Det är inte Ozzy som satt i sig berget med torrfoder, Kimmohunden har lyckats hitta strategier att nå skålen även om den står längst in på köksbänken. Inte konstigt att han lägger på sig när han tuggar i sig inte bara sin egen mat utan även kattens. 

 

 

 

Istället för att ligga och vrida och vända på mig så kliver jag upp. Det är redan mjukt ljus ute och dagen känns så nära. Sådana här stunder ger mig en rofylld start på dagen. Jag släpper ut katten, sätter på kaffe, tänder lite ljus, sätter på SVT play och ser några avsnitt av Hemma igen. 

 

 

 

Freja följer med mig och kurar i hop sig i favoritkorgen. Hon har förvandlats från morronpigg till en riktig sjusovare. Det är så skönt att hon inte måste ute före sex på mornarna. Hon tycker om värmen och närhet. Ligger allra helst kvar i sängen och myser så länge någon annan finns där. Å andra sidan kan hon från den djupaste av sömn skutta upp på en sekund och löpa ner för en kissrunda. 

 

 

 

Jag tycker väldigt mycket om när det är tyst, stilla och lugnt omkring mig. Kanske uppskattar jag det mer än andra då mitt jobb innebär att jag ständigt vistas i ganska så bullriga miljöer. Turligt nog är det väldigt mycket lugnare, tystare, mindre stressigt och på det stora hela en frisk arbetsmiljö. Tänk att jobbet som jag sökte i ren frustration skulle bli något av det bästa jag gjort. Det var hög tid för mig, jag behövde ta mig vidare. 

 

Nu har jag varit ett halvår på mitt nya jobb, hittar i lokalerna och kan snart allas namn. Det är en stor skola med mycket personal men jag börjar lära mig hur de flesta är till sinnet. Jag behöver inte vara rädd och på min vakt för kränkningar, sänkningar eller skitsnack. Här är man mer direkt, raka puckar, man tar det man stör sig på omedelbart och hela tiden med inställningen att man gör det för att komma fram till förståelse och en lösning. Ingen tror illa om någon annan, att någon medvetet är elak och konspirerande. 

 

Nu ska jag låta den nya dagen omfamna mig, njuta av solljus, vårkänslor, frisk luft och kanske en liten shoppingtur. Ska se om jag kan få med mig sambon för inköp av så trivala saker som köksdukar, ranukel och lite annat smått och gott. Lite pyssel med mina älskade växter ska också hinnas med. Jag har planterat om sticklingar, tagit skott och delat på växter men än finns det lite mer att göra för att ge det gröna här inne de bästa av förutsättningar att växa sig stora och starkt till sommaren. Min själ blir varm, mjuk och bubblig när händerna varsamt får ta hand om pelargoner, flitiga lisor och penséer. Kanske ett ålderstecken å andra sidan har jag alltid älskat att omge mig med grönt. Jag har aldrig haft någon stor trädgård och under långa tider endast haft balkong men det går att göra underverk även på små utrymmen. 

 

 

 


Jag önskar er alla en trevlig helg och att ni, liksom jag, kommer få njuta av ett underbart vårväder. 

 

 

 

 

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mia - Måndag 1 april 11:18


Så kom då det efterlängtade påsklovet. Skönt för jag var ganska så trött och det hade varit svårt att gå upp på morgonen. Lite typsikt så hade jag glömt stänga av larmet på mobilen så jag väcktes abrupt i morse. Då var jag lite veckovill tills jag sa...

Av Mia - Torsdag 28 mars 16:45

  Sedan sist så har ljuset verkligen återkommit. Redan strax innan sex så känns det som mitt på dagen. Jag gillar det lika mycket som när mörkret återkommer på hösten. Jag är nog född på rätt plats då jag  älskar dessa växlingar i både ljus, väder...

Av Mia - Onsdag 7 feb 17:30


    Under ett par dagar har jag haft som vårkänslor inom mig. Ljuset kommer tidigare och lämnar senare om dagarna. Småfåglarna kvittrar i parken under våra morgonpromenader. Det har känts ljuvligt. Ändå vet jag ju att vintern inte är över på lå...

Av Mia - Torsdag 18 jan 16:30

       Jösses vilken trött vecka jag har haft så här långt. Den startade med världens huvudvärk i måndags, den satt i lite grann även under tisdagen. Onsdagen var helt ok. Men i dag, vid tio-tiden slog störa tröttheten till. Jag hade lätt kunnat...

Av Mia - Torsdag 11 jan 19:15

Jag brukar ju alltid göra ett bokslut här i bloggen men valde bort det för år 2023. I stora drag var det ganska pissigt år. Disbråck, två hundar som lämnade mig, brutna händer, slemsäcksinflammation i höften och en massa annat elände. Inget kul att l...

Presentation

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards